Fińska Straż Przybrzeżna twierdzi, że zakłócanie systemu nawigacji satelitarnej w Zatoce Fińskiej trwające od miesięcy powoduje problemy w żegludze.
Straż Przybrzeżna Finlandii stwierdziła, że zakłócenia doprowadziły do awarii systemów automatycznej identyfikacji (AIS) statków, które umożliwiają nawigację elektroniczną. „W ostatnich tygodniach zaobserwowaliśmy również, że urządzenia (AIS) były celowo wyłączane, a zatem informacje o lokalizacji były fałszowane w internetowych systemach lokalizacji… tak, że wyświetlana jest nieprawidłowa lokalizacja statku” – powiedział agencji prasowej Reutera oficer straży Pekka Niittyla.
Fiński oficer przypisał te anomalie „flocie cieni”, jaka pojawiła się na Bałtyku, by ułatwiać Rosji handel w obliczu sankcji Unii Europejskiej, USA i ich sprzymierzeńców.
„Na podstawie naszej oceny jest to związane z unikaniem sankcji lub ich konsekwencji. – słowa Niittyli przytoczył w czwartke portal YLE – Na przykład, jeśli kraj kupujący rosyjską ropę nie chce ujawnić, że ropa została zakupiona z Rosji, sprzedawca lub statek może użyć podszywania się, aby sprawiać wrażenie, że statek nie odwiedził Rosji”.
Straż Przybrzeżna Finlandii uważa również, że to sama Rosja zakłóca sygnały, aby chronić swoje porty naftowe położone na wschodnim krańcu Zatoki Fińskiej przed ukraińskimi atakami lotniczymi lub dronami.
W zeszłym tygodniu minister spraw wewnętrznych Finlandii Lulu Ranne oskarżyła Rosję o ingerencję w systemy nawigacyjne. Moskwa zaprzeczyła, że podejmuje taką aktywność.
Zatoka Finlandii i Bałtyk są obecnie jednym z głównych wyjść Rosji na światowy ocean.
Na początku października także YLE twierdziło, że z około 600 statków transportujących rosyjską ropę przez Morze Bałtyckie, prawie połowa to „flota cieni” Kremla.
Według szacunków Centrum Badań nad Energią i Czystym Powietrzem (CREA) w Helsinkach, od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku do połowy 2024 roku Rosja przewiozła przez Morze Bałtyckie blisko 340 mln ton ropy lub produktów ropopochodnych o wartości ponad 220 mld euro.
yle.fi/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!