Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie polityka KO podejrzanego o spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym

Prokurator Okręgowy w Szczecinie umorzył śledztwo w sprawie marszałka województwa zachodniopomorskiego, polityka Koalicji Obywatelskiej Olgierda Geblewicza podejrzanego o spowodowanie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym.

Prokurator Okręgowy w Szczecinie w dniu 29 sierpnia podjęła decyzję o umorzeniu śledztwa prowadzonego przeciwko Olgierdowi Geblewiczowi, marszałkowi województwa zachodniopomorskiego, polityka KO. Był podejrzany o sprowadzenie, w dniu 13 maja 2021 r. na drodze S3 w okolicach miejscowości Goleniów w kierunku południowym, bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym.

Polityk poruszając się samochodem marki Skoda, zajechał drogę ciągnikowi siodłowemu marki DAF, jednocześnie rozpoczynając nieuzasadniony manewr hamowania, doprowadzając do kolizji ze wspomnianym pojazdem, a następnie zatrzymując się na prawym pasie ruchu, zablokował ruch na prawym pasie drogi ekspresowej, wobec braku znamion czynu zabronionego.

Prokuratura informuje, że w toku przeprowadzonego śledztwa przeprowadzono rekonstrukcję przebiegu zdarzenia oraz wykonano cały szereg czynności procesowych pozwalających na rekonstrukcję przebiegu zdarzenia. Zachowanie kierującego samochodem Skoda w szczególności analizowano pod kątem wypełnienia znamion przestępstwa sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym, tj. art. 174§1 kk.

Na podstawie wszystkich opinii biegłych uzyskanych w toku śledztwa w powiązaniu z całokształtem przeprowadzonych dowodów uznano, że zachowanie polegające na zajechaniu drogi kierowcy pojazdu DAF, stworzyło jedynie sytuację realnego zagrożenia zderzenia dwóch pojazdów, co zresztą nastąpiło. Zachowanie kierującego polityka, w powiązaniu z konkretną sytuacja drogową, nie stworzyło bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym.

Zaznaczono, że we wskazany przepisie kodeksu karnego określający typ przestępstwa skutkowego charakteryzującego się “konkretnym narażeniem” dobra prawnego na niebezpieczeństwo nie zaś “abstrakcyjnym narażeniem” tego dobra na niebezpieczeństwo. Okoliczność ta ma zasadnicze znaczenie o tyle, że nie sposób przypisać danemu sprawcy popełnienie przestępstwa z art. 174 § 1 k.k., o ile nie zostanie wykazane, iż sprowadzone przez niego “niebezpieczeństwo” miało charakter “konkretny”, a nie jest wystarczającym wykazanie, że owo “niebezpieczeństwo” było wyłącznie “potencjalne”.

Czytaj: Hołownia: Ukraina powinna zostać członkiem UE pomimo rozbieżności w sprawie rzezi wołyńskiej

Zdaniem prokuratury zachowanie podejrzanego po kolizji, czyli zatrzymanie pojazdu na prawym pasie i jego opuszczenie i poruszanie się jezdnią po jej prawym pasie, było zagrożeniem jedynie potencjalnym, ponieważ kierowcy kolejnych pojazdów jadących za samochodami Skoda i DAF, jak i lewym pasem ruchu nie wykonywali żadnych manewrów obronnych w tym czasie, ani nie byli  zmuszeni do ich wykonania.Sytuacja drogowa, która stworzona została określonym, bezprawnym zachowaniem podejrzanego, nie spowodowała takiej skali zagrożenia dla życia lub zdrowia wielu osób albo mienia w wielkich rozmiarach, że  przybrałaby ona rzeczywiście postać bezpośredniego, konkretnego niebezpieczeństwa zaistnienia katastrofy w ruchu lądowym.

Prokuratura podkreśla, że należy podkreślić, że w sprawach o czyn z art. 174§1 kk należy jednoznacznie ustalić, że  w  sytuacji będącej skutkiem czynu sprawcy, sprowadzone zagrożenie wystąpiło już w  takiej skali, że niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób oraz mienia w wielkich rozmiarach mogło się ziścić bez żadnych dalszych, bezprawnych zachowań danego sprawcy i bez konieczności pojawienia się jakichkolwiek nowych czynników „dynamizujących”. Na powyższe okoliczności, istotne dla oceny prawnokarnej zachowania sprawcy w kontekście treści art. 174 § 1 k.k., wskazuje obowiązujące orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Śledczy zaznaczają, że niebezpieczeństwo katastrofy w  ruchu m.in. lądowym musi być obiektywne i konkretne, tzn. katastrofa musi być nie tylko realna, ale nieomal nieunikniona, co w niniejszej sprawie nie wystąpiło. Jednakże ustalono natomiast, że kierujący marszałek województwa zachodniopomorskiego wypełnił znamiona wykroczenia z art. 86 § 1 kodeksu wykroczeń – spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu lądowym. Postanowienie o umorzeniu śledztwa nie jest prawomocne.

Poniżej film ze zdarzenia opublikowany w serwisie Facebook przez profil “Przestrzegaj przepisów”:

gov.pl/Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply