Polska może stracić miliony przez opóźnienia w oddaniu terminalu LNG

Dalsze opóźnienia w oddaniu terminalu LNG do użytkowania stwarzają ryzyko utraty środków unijnych współfinansujących inwestycję – ostrzega Najwyższa Izba Kontroli.

W raporcie Izba wskazała na powody, dla których Polska wciąż nie może uruchomić gazoportu w Świnoujściu, odbierać dostaw skroplonego gazu i przesyłać go po regazyfikacji do odbiorców.

Najważniejsze zarzuty to niewystarczający nadzór ministerstwa skarbu nad procesem budowy terminalu LNG oraz nieprawidłowa realizacja zadań przez spółki GAZ-SYSTEM oraz PLNG.

Paweł Biedziak, rzecznik NIK-u, przypomina, że budowa terminalu została zainicjowana w 2006 r. Jednak do roku 2009 r. nie podjęto prac legislacyjnych niezbędnych do usunięcia barier na drodze realizacji inwestycji.

“Była to jedna z szeregu przyczyn prowadzących do opóźnień w budowie gazoportu. Spółki GAZ – SYSTEM oraz PLNG nieskutecznie nadzorowały inwestycje co skutkowało odstępstwami od projektu budowlanego oraz wadliwym wykonywaniem niektórych prac budowlanych, a to z kolei powodowało konieczność wprowadzania korekt wydłużających czas realizacji inwestycji. Działania spółki GAZ – SYSTEM jako koordynatora inwestycji były nieskuteczne. Spółka nie posiadała wystarczających instrumentów prawnych i organizacyjnych do egzekwowania działań ze strony uczestników procesu inwestycyjnego. To stało się główną przyczyną nieskutecznej koordynacji. Dalsze opóźnienia mogą spowodować ryzyko utraty środków unijnych wykorzystanych do współfinansowania inwestycji”– zauważył Paweł Biedziak.

NIK wśród przyczyn opóźnień wskazał też na spór kompetencyjny między Transportowym Dozorem Technicznym a wykonawcą inwestycji nad budową terminalu LNG. Izba podkreśliła, że ministrowie nie potrafili doprowadzić do zakończenia się tego sporu, co prowadziło do dalszych opóźnień.

Inną przyczyną opóźnień były upadłości spółek wchodzących w skład Grupy PBG, jednego z członków konsorcjum Generalnego Realizatora Inwestycji oraz ogłoszenie upadłości bezpośredniego wykonawcy robót spawalniczych Gazociągu Świnoujście – Szczecin.

RIRM

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply