Należąca do Grupy Orlen spółka Orlen Lietuva nabyła 100 proc. udziałów w litewskiej spółce Mockavos Terminalas, przejmując tym samym kontrolę nad jedynym kolejowym terminalem przeładunkowym przy granicy polsko-litewskiej.

Terminal w Maćkowie (lit. Mockava), który w całości przejęła spółka Orlen Lietuva, został wybudowany w 2017 r. Jego powierzchnia wraz z przyległymi gruntami wynosi około 40 ha. Łączna pojemność zbiornikowa terminala to 19 tys. m3, natomiast zdolności przeładunkowe szacowane są na 1,2 mln ton paliw płynnych rocznie. Terminal jest wykorzystywany do przeładunków produktów ropopochodnych wytwarzanych w rafinerii w Możejkach i przeznaczonych na rynek polski, a także ukraiński.

Jak zaznaczono, Orlen Lietuva jest jednym z filarów Grupy Kapitałowej ORLEN, generującym znaczące korzyści finansowe. W pierwszym kwartale 2021 roku ORLEN Lietuva osiągnęła przychody na poziomie 752,7 mln dolarów. Zyski wyniosły 23,6 mln dolarów netto, a EBITDA LIFO 17,9 mln dolarów. Jak podano, dobre wyniki finansowe spółki to efekt m.in. realizacji innowacyjnych projektów i wdrożonych działań optymalizacyjnych w rafinerii Możejki.

 

Wspomniana rafineria pod względem wielkości przerobu ropy naftowej, który obecnie wynosi ok. 10 mln ton rocznie, jest drugą w Grupie Kapitałowej ORLEN, a także jedyną w krajach bałtyckich. Od początku istnienia przerobiła łącznie blisko 330 mln ton ropy. Produkty naftowe z Możejek dostarczane są nie tylko na rynek litewski, ale także m.in. na Łotwę, Estonię i do Polski.

Zakład w Możejkach ma duże znaczenie dla polskiej oraz litewskiej gospodarki. To największa w kraju firma, zatrudniająca ok. 1,5 tys. pracowników, z których ponad 90 proc to mieszkańcy Możejek i okolicznych miejscowości. To także jeden z największych na Litwie eksporterów i podatników, który odpowiada za 15 proc. wpływów do krajowego budżetu.

Czytaj także: Orlen chce mieć na Litwie sieć 70-80 stacji benzynowych

Przypomnijmy, że w 2019 roku zakład przetwórstwa ropy naftowej w Możejkach „Orlen Lietuva” niemal potroił swój zysk z 2018 roku, co znacząco wpłynęło na wyniki grupy PKN Orlen.

Jak pisaliśmy, na początku 2020 roku w Możejkach uroczyście uruchomiono dostawy produktów ropopochodnych z należącej do Orlenu Rafinerii Możejki na Łotwę, po odbudowanym torze w kierunku Renge, który w 2008 roku został rozebrany przez Litwinów. W tym samym roku podano, że Orlen Lietuva planuje zainwestować kilkaset milionów euro w budowę instalacji hydrokrakingu.

obserwatorgospodarczy.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply