W Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu, którego celem ma być umożliwienie dużym statkom bezpiecznej przeprawy bez konieczności wypływania na otwarte morze. Konstrukcja będzie wykonana pod półwyspem Stadlandet. Ma ułatwić żeglugę między miastami Bergen i Alesund. Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na 3,4 mld koron (ok. 350 mln euro).

Budowa tunelu jest planowana od ponad 100 lat. Jego budowa między fiordami Moldefjorden oraz Syltefjorden może ruszyć w 2022 roku. Na 2026 rok planowane jest uruchomienie traktu. Długość tunelu wyniesie 1,7 km, wysokość – 50 m, a szerokość – 36 m. Konstrukcja ma umożliwić omijanie niebezpiecznych wód – podaje PAP w niedzielę.

Kresowy Przegląd Tygodnia

Zgoda RODO: Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez FUNDACJA KOMPANIA KRESOWA, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 166 / 0.03, 18-400 Łomża moich danych osobowych przesłanych w niniejszym formularzu w celu otrzymywania informacji drogą elektroniczną.
Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, klikając link w stopce naszych e-maili.

Norweski parlament zaakceptował projekt w maju bieżącego roku. Na pierwszą fazę projektu zarezerwowano w październiku 440 mln koron (ok. 45 mln euro).

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia

Zobacz także: Najdłuższy tunel podmorski ma połączyć Niemcy z Danią

Aktualnie trwają prace związane z wyłonieniem głównego wykonawcy tunelu.

Dzięki tunelowi statki unikną wypłynięcia na połączone z Oceanem Atlantyckim Morze Norweskie. „Ze względu na warunki pogodowe tor wodny przy półwyspie Stadlandet to najbardziej niebezpieczny odcinek norweskiego wybrzeża” – podkreśla Pal Are Lilleheim z Norweskiej Administracji Wybrzeża (Kystverket).

PAP pisze, że na wodach, które okalają półwysep Stadlandet, sztormy występują przez 100 dni w roku. Silne prądy z Morza Północnego utrudniają nawigację. Statki czekają na przepłynięcie nawet kilka dni. Od II wojny światowej na opisywanym akwenie zginęły 33 osoby. Legenda głosi, że Wikingowie nie decydowali się na opływanie półwyspu, a przenosili lądem swoje łodzie.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Zobacz także: Ogromny wzrost cen frachtu. Wzrosną ceny importowanych produktów

Projekt ma przyczynić się także do rozwoju gospodarki i turystyki. Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na 3,4 mld koron (ok. 350 mln euro).

pap / forsal.pl / Kresy.pl

Czytaj kolejny artykuł
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz