W odpowiedzi na interpelację poselską wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz nie odniósł się do kwestii moder­ni­za­cji śmi­głow­ców W‑3 Sokół do stan­dardu Wsparcia Pola Walki w zakładach PZL-Świdnik, obiecywanej przez rząd.

Na początku września br. posłanka Koalicji Obywatelskiej, Marta Wcisło, wystosowała do ministra obrony narodowej integrację w sprawie sytuacji w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik. Zwróciła w niej uwagę, że na działalność PZL-Świdnik znacząco wpłynęła epidemia koronawirusa, poprzez ograniczenie pracy do 4 dni w tygodniu i związanymi z tym obniżkami wynagrodzeń. Zaznaczyła też, że nie wykonano decyzji o modernizacji w PZL-Świdnik śmigłowców W-3 Sokół, a ogólna sytuacja grozi, jej zdaniem, postawieniem spółki w stan upadłości. Przypomniała, że panuje się zwolnić około 200 osób (spółka zatrudnia około 3 tys.).

W tym kontekście posłanka zapytała szefa MON, czy resort zna plany redukcji miejsc pracy załogi PZL-Świdnik i jak wygląda sytuacja z obiecanymi zamówieniami na śmigłowce W-3 Sokół? Chciała m.in. dowiedzieć się, czy rząd zamierza zmodernizować je w zakładach PZL-Świdnik i czy ma inne plany wsparcia PZL-Świdnik, na przykład poprzez złożenie zamówień na modernizację innych śmigłowców. Marta Wcisło zapytała też, czy resort obrony analizował możliwość wykupienia od mającej siedzibę w Rzeszowie amerykańskiej spółki Pratt & Whitney Rzeszów SA licencji na produkcję silników do W-3 Sokół. Zaznaczyła przy tym, że „w przypadku zaprzestania ich produkcji w Rzeszowie śmigłowce te pozbawione zostaną możliwości wymiany silników w kraju”.

Pod koniec września odpowiedzi udzielił jej wiceminister obrony, Wojciech Skurkiewicz. Poinformował, że we wrześniu ubiegłego roku resort obrony narodowej udzielił WSK „PZL-Świdnik” S.A. zamówienia na przeprowadzenie do końca 2020 r. modernizacji kolejnych czterech śmigłowców W-3 wraz z doposażeniem SAR. Dodał, że dotąd zmodernizowano 5 śmigłowców W-3 wraz z silnikami PZL-10W, poprzez zastosowanie systemu FADEC, 7 śmigłowców W-3 wraz z doposażeniem SAR, 4 śmigłowce W-3W do wersji W-3PL, 5 śmigłowców W-3WA w wersji VIP, dwa śmigłowce W-3 do wersji ewakuacji medycznej oraz 8 śmigłowców Marynarki Wojennej W-3 do jednolitej wersji W-3WARM Anakonda. Ponadto, zakłady w Świdniku przeprowadziły remont główny śmigłowców Mi-2. Łączna wartość tych zamówień wyniosła ponad miliard złotych brutto.

Wiceszef MON poinformował też, że w maju ub. roku zawarto z PZL-Świdnik umowę na dostawę śmigłowców AW-101 do zwalczania okrętów podwodnych wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR. Wartość tego zamówienia to 1,65 mld złotych brutto.

Skurkiewicz nie odpowiedział bezpośrednio ws. planów zwolnień w PZL-Świdnik, pisząc jedynie, że celem ograniczenia skutków wynikających z pandemii koronawirusa rząd stosuje mechanizmy wynikające z ustawy o szczegółowych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Przeczytaj: MON nie podaje informacji ws. unowocześnienia polskich sił pancernych. „Dane są niejawne”

Wiceminister nie udzielił też żadnych konkretnych informacji na temat planów dalszej modernizacji śmigłowców w zakładach w Świdniku, co wcześniej rząd obiecywał. „(…) ewentualne propozycje wraz ze wskazaniem środków finansowych są uzależnione m.in. od potrzeb Sił Zbrojnych RP oraz wyników prowadzonych analiz, na podstawie których będą podejmowane odpowiednie decyzje w tym obszarze” – napisał Skurkiewicz. Wiceszef MON nie odniósł się w ogóle do pytania o możliwość wykupienia od amerykańskiej spółki Pratt & Whitney Rzeszów SA licencji na produkcję silników do W-3 Sokół.

Wcześniej w mediach pojawiały się sygnały, że MON może zarzucić kwe­stię moder­ni­za­cji śmi­głow­ców W‑3WA Sokół do stan­dardu W‑3WA WPW, zamiast tego decydując się na rzecz zakupu fabrycz­nie nowych maszyn nowej gene­ra­cji. W tym kontekście, w grę wchodzi np. oferta koncernu Leonardo, głównego właściciela PZL Świdnik, który w ramach programu Perkoz proponuje nową wer­sję śmi­głowca AW139. Montaż tym maszyn miałby odbywać się w świdnickich zakładach.

Czytaj więcej: Włoskie propozycje ws. śmigłowców wielozadaniowych „Perkoz” i szturmowych „Kruk”. Będą produkowane w PZL-Świdnik?

Przeczytaj: Program Perkoz: 12 chętnych do dialogu technicznego

Czytaj także: MON podało informacje ws. programów śmigłowcowych „Perkoz” i „Kruk”

Sejm.gov.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply