Temel Kotil, szef Turkish Aerospace Industries, oszacował w poniedziałek cenę przyszłego myśliwca TF-X na 100 milionów dolarów za sztukę – poinformował portal Defense News.

Jak poinformował portal Defense News – szef Turkish Aerospace Industries (TAI) ogłosił w poniedziałek, że nowy turecki śmigłowiec Atak II klasy T929 będzie napędzany ukraińskim silnikiem. Określił również cenę przyszłego myśliwca TF-X na 100 milionów dolarów za sztukę.

Temel Kotil powiedział, że 11-tonowy T929, będzie napędzany przez silnik o mocy 2500 koni mechanicznych wyprodukowany na Ukrainie. Nie podał żadnych dalszych szczegółów na temat silnika, ale powiedział, że T929 odbędzie swój dziewiczy lot w 2023 roku.

Przekaż swój 1% na Kresy.pl

Fundacja Kompania Kresowa KRS 0000350493
Przekaż 1% podatku

T929 to drugi śmigłowiec bojowy domowej produkcji w Turcji po T129, jest produkowany na licencji włosko-brytyjskiej firmy AgustaWestland. Oczekuje się, że będzie w stanie przenosić ładunek o masie 1500 kilogramów i wykonywać misje bojowe, rozpoznawcze, obserwacyjne, wsparcia bliskiego i eskorty. Planowane jest wyposażenie go w systemy śledzenia i obrazowania celów, technologię walki elektronicznej, systemy nawigacji, systemy komunikacji i broń.

Prezes TAI powiedział również, że TF-X, powstający rodzimy myśliwiec Turcji, odbędzie swój dziewiczy lot w 2025 roku, a samoloty mają wejść na uzbrojenie tureckich sił powietrznych do 2029 roku. Dodał, że TF-X będzie kosztował 100 milionów dolarów za sztukę.

TAI będzie produkować dwa samoloty TF-X miesięcznie, mając nadzieję na generowanie 2,4 miliarda dolarów rocznych przychodów z programu myśliwców. Obecnie, 1000 z 4000 inżynierów TAI pracuje nad programem TF-X.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia

W zeszłym miesiącu informowaliśmy, że turecka agencja zajmująca się zamówieniami dla armii zleciła lokalnej firmie opracowanie krytycznie ważnych technologii dla silnika, który miałby napędzać turecki myśliwiec.

kontrakt został podpisany 14 lutego br. między dwie firmami, kontrolowanymi przez państwo tureckie. Zgodnie z umową, producent silników TRMotor ma opracować pomocniczą jednostkę zasilającą oraz system rozruchu turbiny powietrznej. Turcja uważa te elementy za kluczowe dla budowy własnego silnika, który mógłby napędzać nowoczesny myśliwiec 5. generacji TF-X. TRMotor podpisał umowę z głównym wykonawcą programu TF-X, Turkish Aerospace Industries.

Turecki TF-X to projekt myśliwca 5. generacji opracowany przez turecki koncern TAI. W założeniu ma zastąpić produkowane w USA myśliwce F-16. W 2019 roku ówczesny minister obrony Turcji, Nurettin Canikli powiedział, że choć w projekt zaangażowane są inne kraje, w tym Wielka Brytania, to Turcja opracowała projekt tak, żeby ostatecznie nie być zależnym od żadnego kraju czy zagranicznego dostawcy.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Jak pisaliśmy, wykluczenie Turcji z programu Joint Strike Fighter i opóźnienia w pracach nad własnym myśliwcem 5. generacji zmuszają Turków do modernizacji części swoich F-16, by przedłużyć im okres użytkowania.

Kresy.pl/Defense News

Czytaj kolejny artykuł
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz