W informacji o tym, że powstanie film o Irenie Sendlerowej z Gal Gadot w roli głównej zamieszczono kłamliwe sformułowanie o „polskiej nazistowskiej okupacji”. Po pewnym czasie tekst, który poszedł w świat, poprawiono, choć wciąż bez informacji o tym, że Sendler była Polką.

Serwis „Deadline” podał w piątek, że popularna izraelska aktorka i modelka Gal Gadot wraz ze swoim mężem, Jaronem Warsano, założyli firmę produkcyjną, której pierwszym przedsięwzięciem będzie thriller historyczny oparty na historii Ireny Sendlerowej. Gadot ma zagrać w nim główną rolę, a film powstanie dla wytwórni Warner Bros.

W artykule na ten temat, już na samym początku zamieszczono kłamliwe twierdzenie o „polskiej nazistowskiej okupacji”.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

„<<Irena Sendler>> opowiada wstrząsającą historię kobiety, która stawiła opór polskiej nazistowskiej okupacji i niesamowitej siatki, którą stworzyła, żeby zająć się i uratować 2500 żydowskich dzieci z warszawskiego getta” – napisano w tekście. Wkrótce za „Deadline” informację, wraz z nieprawdziwym sformułowaniem, zaczęły powielać inne zachodnie media, w tym Forbes.

Na błąd zwrócił uwagę m.in. polski ambasador w Izraelu Marek Magierowski, który poprosił o korektę w tekście:

„Mam nadzieję, że to tylko ignorancja pisarza, a nie część scenariusza. Drogi deadline.com, proszę popraw tę potworność”.

Kłamliwe sformułowanie wywołało też reakcję Muzeum Auschwitz-Birkenau.

„Nie było żadnej ‘polskiej nazistowskiej’ okupacji. Polska była okupowana przez nazistowskie Niemcy. Irena Sendler, która uratowała wiele żydowskich dzieci od zagłady jest jednym z symboli odważnego oporu przeciwko okupantom” – napisało muzeum na Twitterze, apelując o poprawienie pomyłki.

Poprawki zostały wprowadzone, choć dopiero po kilku godzinach. Początkowo, kłamliwe sformułowanie zmieniono na „okupację Polski przez nazistów”. Dopiero po pewnym czasie napisano o „okupacji Polski przez niemieckich nazistów”. Takie brzmienie artykuł ma obecnie. Z kolei inne media, np. izraelski „Jerusalem Post” pisał o „nazistowskiej okupacji Polski”, bez sprecyzowania, że chodzi o Niemców. Komentatorzy zwracali też uwagę, że w tekście do teraz nie ma żadnej wzmianki o tym, że Irena Sendlerowa była Polką. Nie wspomniano też o tym, że działała na rzecz polskiej organizacji „Żegota”, czyli Rady Pomocy Żydom przy Delegaturze Rządu RP na Kraj.

Zadowolenie z poprawki w tekście wyraziła na Twitterze Ambasada Izraela w Polsce:

„Nakręcenie filmu o bohaterskich czynach Ireny Sendlerowej jest bardzo ważne, ale równie istotne jest dochowanie wierności faktom historycznym. „Okupacja Polski przez nazistowskie Niemcy” – cieszymy się, że Deadline dokonało koniecznej poprawki”.

Czytaj także: Zmarł Karol Tendera, który walczył z kłamliwym określeniem „polskie obozy koncentracyjne”

Zobacz również: Kontrowersje podczas obchodów rocznicy pierwszej deportacji Polaków do Auschwitz. „Polskie flagi były zdzierane z drzewców”

Deadline.com / wpolityce.pl / twitter.com / Kresy.pl




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz