Niemal 35 tysięcy nowych wagonów towarowych, ponad 400 pasażerskich 262 lokomotywy, 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 26 spalinowych zespołów trakcyjnych, a także remont niemal 46 tysięcy wagonów towarów i 600 paseżerskich, 800 jednostek taboru trakcyjnego i ponad 350 składów elektrycznych i spalinowych zaplanowano w wartej ponad 108 miliardów hrywien strategii modernizacji ukraińskiej kolei. Plan przedstawiono podczas wyjazdowego posiedzenia Narodowego komitetu ds. rozwoju przemysłowego Ukrainy.

Prezes zarządu Ukraińskich Kolei Wojciech Balczun oraz członkowie zarządu spółki Ireneusz Wasilewski i Marek Zaleśny wzięli udział w pierwszym wyjazdowym posiedzeniu Narodowego komitetu ds. rozwoju przemysłowego Ukrainy na czele z premierem Ukrainy Wołodymyrem Grojsmanem w Krzemieńcu. Urzędnikom oraz krajowym producentom przedstawiono tam “Strategię odnowienia taboru ruchomego UŻ do 2021 roku”.

Jego realizacja pozwoli znacząco odnowić wagony pasażerskie i towarowe, lokomotywy oraz spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne. Symboliczne jest to, że prezentacja programu odbyła się w PrAT „Kriukiwski wagonobudiwnyj zawod” – jednego z największych producentów wagonów w tej części Europy.

Czytaj więcej: Ukraina: plan modernizacji taboru kolejowego

W czasie wizyty na fabryce zwiedzano pomieszczenia produkcyjne zakładu. Goście mieli okazję obejrzeć pasażerskie wagony dla UŻ, wagony dla przewozów międzynarodowych standardu RIC, wagon restauracyjny i bagażowy. – Mamy sygnał, że UŻ powoli zaczyna się odzyskiwać swoją pozycję. Na rynku jest zapotrzebowanie w przewozach – i to nadal będzie wzrastać. Wagony, zamówione u producentów krajowych, wpłyną na ożywienie przemysłu– powiedział Wołodymyr Hrojsman.

Projekt skonsolidowanego planu finansowego UŻ zakłada odnowienie 8890 węglarek: 5890 UŻ chce zakupić ze środków kredytowych od Europejskiego Banku Rekonstrukcji i Rozwoju, a 3000 wyprodukować w ramach zleceń wewnątrz spółki. Dla poprawy jakości przewozów pasażerskich w 2017 roku UŻ planują kupić 70 nowoczesnych wagonów pasażerskich.

W całej Strategii zaplanowano zakup 35.4 tysięcy sztuk pojazdów, w tym 419 wagonów pasażerskich, 34,7 tys. wagonów towarowych, 262 lokomotyw, 20 ezt i 26 szt. Zaplanowano także wykonanie modernizacji i kapitalnej naprawy 47,8 tys. taboru trakcyjnego: 596 wagonów pasażerskich, 46 tys. towarowych, 798 jednostek taboru trakcyjnego oraz 357 ezt i szt. Cała Strategia warta jest 108,3 mld. hrywien, w tym zakup taboru – 86,5 mld. Hrywien. Realizacja programu odnowienia taboru UŻ zaczęła już w 2016 roku od zakupu 21 pasażerskich wagonów produkcji z Kriukiwskiego zakładu.

Ogólnie, dzięki wykonaniu szeregu działań oraz początku realizacji programu przewiduje się, że tabor operacyjny wagonów towarowych zwiększy się prawie o 6 tysięcy wagonów, co stanowi 10% posiadanego obecnie taboru operacyjnego.

Czytaj również: Bydgoska Pesa weźmie udział w modernizacji ukraińskiej kolei

kresy.pl/ pap

4 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. krok
    krok :

    Ukraińcy nie mają na wypłaty, podwyżki, renty, szpitale, ale zakupy od zachodu idą pełną parą. “Jarmułki otworzyły” szeroko swoje banki, pożyczki płyną. Jak nie ma z czego spłacać, bo nie ma, to płaci się, jak niedawno w Polsce, sprzedażą za bezcen majątku narodowego, zwanego medialnie prywatyzacją, reprywatyzacją, itp. A komu ? Też Jarmułkom. Ileż to Jarmułek zostawiło tam swoje majątki, w końcu doradcy ci sami co w Polsce, min. Pan Balcerowicz. Jeszcze niedawno ukraina jako Państwo, była jednym z najbogatszych państw świata, niemal wszystko należało do Skarbu Państwa, to ostatnie chwile, kiedy jeszcze mają co sprzedać. Ważniejsze są teraz zakupy, policja nowe mundurki, samochody, koleje pociągi itd. Polska tabor kolejowy zaczęła zmieniać dopiero kilka lat temu, a na ukrainie pośpiech. Po latach wyjdzie, kto zarobił miliardy na tym pośpiechu.