Lokomotywa wodorowa zaprojektowana i wybudowana w bydgoskiej fabryce PESA otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.
Jak informowaliśmy, prace nad napędem wodorowym trwają w firmie z Bydgoszczy od 2019 roku. Wtedy podjęto decyzję, że pierwszą maszyną będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn. Producent nawiązał w celu realizacji założeń współpracę z wieloma wiodącymi ośrodkami badawczymi.
Dopuszczona do eksploatacji lokomotywa jest wyposażona w zeroemisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii w nim odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 KW.
“Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km na godz.. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy” — informuje PESA w komunikacie.
Lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.
Prezes PESY Krzysztof Zdziarski zapowiedział, że kolejnym krokiem firmy będzie stworzenie pojazdu pasażerskiego zasilanego z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych.
Kresy.pl / businessinsider.com.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!