Polska wybrała silniki turbowałowe CT7-2E1, produkowane przez koncern GE Aerospace, dla zamówionych w ramach programu „Perkoz” 32 śmigłowców Leonardo AW149. Silniki z rodziny CT-7/T-700 napędzają też AW101, Black-Hawki oraz AH-64E Apache.

W poniedziałek koncern GE Aerospace poinformował, że Polska wybrała silniki turbowałowe CT7-2E1 jako główną jednostkę napędową dla zamówionych 32 śmigłowców Leonardo AW149.

Według oficjalnych informacji, strona polska otrzyma 64 silniki o mocy 2000 KM każdy (1 490 kW), a także niesprecyzowaną liczbę egzemplarzy zapasowych. Dostawy mają rozpocząć się w 2023 roku.

„Po analizie różnych dostępnych napędów do śmigłowca AW149, doszliśmy do wniosku, że silniki CT7-2E1 najlepiej odpowiadają naszym potrzebom w zakresie wydajności, kosztów eksploatacji, niezawodności oraz poziomu zgodności ich jednostek napędowych z innymi naszymi śmigłowcami Black Hawk i AW101, a także będącymi obecnie w procesie ofertowania śmigłowcami Apache” – powiedział gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia MON.

Komentatorzy zwracają uwagę, że w ramach Wojska Polskiego, maszyny AW149 będą, podobnie jak AW101 i S-70i Black Hawk, napędzane silnikami rodziny CT7/T700. Dodajmy, że jak pisaliśmy już kiedyś, śmigłowce AH-64E Apache Guardian, które chce kupić polski rząd, są napędzane silnikami GE T700-701D, o mocy 1470 kW, które są z tej samej rodziny, co CT7. Dotyczy to także śmigłowców uderzeniowych AH-1Z Viper.

W przypadku śmigłowców AW101, pozyskiwanych dla Marynarki Wojennej RP, są to siniki CT7-8E. Mają one wiele cech wspólnych z CT7-2E1, przy czym są od nich mocniejsze, jako jednostki przeznaczone dla śmigłowców o większej masie. Ogółem, różne wersje silników CT7 stanowią napęd głównych modeli Leonardo Helicopters: AW101, AW189 i AW149. Zdaniem analityków, np. z serwisu Defence24.pl, wybór silników GE daje szansę na poszerzenie zakresu kompetencji w zakresie ich obsługi. W grę wchodzi również, przynajmniej teoretycznie, produkcja w Polsce.

Serwis flightglobal.com dodaje, że jako alternatywa dla AW149 oferowane są mocniejsze silniki Aneto-1K, o mocy 2500 KM każdy, produkowane przez Safran.

Przypomnijmy, że 1 lipca br. minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców typu AW149 dla Wojska Polskiego, w ramach programu pozyskania wielozadaniowych śmigłowców wsparcia „Perkoz”. Ich producentem są zakłady PZL Świdnik, należące do firmy Leonardo Helicopters. Tym samym, nowe śmigłowce powstaną w Polsce. Minister Błaszczak zapowiedział, że pierwsze śmigłowce AW149 trafią na wyposażenie Wojska Polskiego już w przyszłym roku. Polska ma pozyskać zamówione maszyny w latach2023 – 2029. Trafią one do Lotnictwa Wojsk Lądowych.

flightglobal.com / Altair / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply