Rząd “rewiduje” KPO. BI: bez grantów na Izerę, zmiany w zakresie CPK, dofinansowanie farm wiatrowych

Rząd przeprowadza rewizję KPO. Zmiany dotyczą m.in. Izery i CPK. “Nowy dokument zdradza, że obecna władza nie jest zbyt mocno przywiązana do tych projektów” – informuje Business Insider. Rząd chce dofinansowywać w zamian morskie farmy wiatrowe.

Portal Business Insider pisze w poniedziałek o zmianach nowej ekipy rządzącej w Krajowym Planie Odbudowy. Jak czytamy, z części grantowej “wyleciała” Izera. “Projekt polskiego samochodu elektrycznego, a konkretnie dofinansowanie do fabryki, w której miałby on powstać. Ma być jednak finansowana z preferencyjnych pożyczek. Jak wskazywała minister Pełczyńska-Nałęcz, rząd jest jednak gotów kontynuować projekt. Tu jednak diabeł tkwi w szczegółach” – informuje medium.

Inwestycję przesunięto do części pożyczkowej KPO, co może sugerować nadanie jej mniejszego priorytetu.

BI podaje, że rząd zostawia sobie również “większe pole manewru” w kwestii Centralnego Portu Komunikacyjnego. Poprzednia ekipa wskazywała, że z KPO ma być sfinansowana część projektów wchodzących w skład kolejowego komponentu CPK.

“W rewizji proponuje się zmianę z dotychczas zapisanej modernizacji 478 km linii kolejowych w tym 300 km do standardów TEN-T oraz elektryfikacji (wraz ze szczegółowymi podwskaźnikami) na uproszczony zapis mówiący o zakończeniu prac na 500 km linii kolejowych, w tym 250 km linii będzie zrewitalizowanych. Odstąpienie od szczegółowych podwskaźników pozwoli na łatwiejszy wybór linii kolejowych, które mogą zostać poddane modernizacji lub rewitalizacji. Może to sugerować chęć objęcia finansowanie inwestycji niezwiązanych wprost z projektem CPK” – wskazuje cytowany przez serwis Łukasza Kościjańczuka, partnera w CRIDO.

Zobacz: Rząd podjął decyzję o likwidacji CPK? „Budowlany paraliż” w Warszawie w związku z planami rozbudowy Okęcia

Jak czytamy, rząd chce dofinansowywać w zamian morskie farmy wiatrowe – w formie grantów trafi na ten cel nawet 21 mld zł. Chodzi m.in. o dodatkową inwestycję w porcie w Darłowie, a także terminal serwisowy dla morskich elektrowni wiatrowych o wartości 200 mln zł.

Rząd planuje także rozmowy z Brukselą, by obniżyć planowaną liczbę mieszkań poddanych termomodernizacji, przy jednoczesnym zwiększeniu budżetu na ten cel

Rewizja przewiduje też usunięcie podatku od aut spalinowych. Business Insider zwraca jednak uwagę, że jego “ostateczne wykreślenie może jednak okazać się problematyczne”.

Przeczytaj: Wiceminister klimatu zapowiada nowe opłaty dla posiadaczy samochodów spalinowych

W dokumencie zapisano też zwiększenie wsparcia na rolnictwo. Zwiększono zakres wsparcia i budżet inwestycji na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych.

Negocjacje muszą zakończyć się do czerwca. Od lipca Polska może bowiem złożyć wniosek o wypłaty z kolejnej transzy.

Przypomnijmy, że składając w Brukseli polski KPO pod koniec 2022 roku, ówczesny rząd PiS zgodził się na tzw. kamienie milowe. Znalazły się wśród nich warunki dotyczące polskiego sądownictwa, a także m.in. nowy podatek dla właścicieli samochodów, wysłanie na orbitę pierwszego polskiego satelity, niższe pensje dla milionów Polaków oraz płatne drogi w kraju.

businessinsider.com.pl / Kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply