Hiszpański CAF jest jednym z głównych kandydatów do zakupu Modertransu – poznańskiego producenta tramwajów należącego do miasta. Jednocześnie Hiszpania zablokowała przejęcie przez Polski Fundusz Rozwoju udziałów w firmie Talgo, producenta pociągów.
Hiszpańska firma CAF, od 2018 roku właściciel Solaris Bus & Coach, jest jednym z głównych kandydatów do zakupu Modertransu – poznańskiego producenta tramwajów należącego do miasta i MPK Poznań.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak potwierdził, że trwają negocjacje w tej sprawie. Alternatywnym inwestorem dla spółki jest szwajcarski Stadler, który wcześniej przejął część tramwajową Solarisa. Prezydent liczy, że w tym roku miasto otrzyma propozycję zakupu.
CAF posiada już w swojej ofercie tramwaje, które jeżdżą po takich miastach jak Amsterdam, Budapeszt, Edynburg, Lizbona, Luksemburg, Oslo, Calgary, Seattle czy Sydney.
Modertrans został utworzony w 2005 roku na bazie zakładów remontowych MPK Poznań i od tego czasu zajmuje się modernizacją oraz produkcją tramwajów. Dotychczas dostarczył ponad 130 pojazdów, głównie do Poznania, Wrocławia i Łodzi.
Jednocześnie Polskiemu Funduszowi Rozwoju (PFR) nie pozwolono przejąć udziałów w hiszpańskiej firmie Talgo. Według doniesień Reutersa – przyczyną wycofania się PFR miał być sprzeciw wyrażony przez hiszpański rząd.
PFR zamierzał zaoferować 5 euro za akcję, co wyceniało spółkę na 620 mln euro, jednak hiszpańskie władze powołały się na „tarcze antyprzejęciowe” i odmówiły zgody na transakcję. Rząd Hiszpanii zapowiedział, że nie dopuści do przejęcia przez zagraniczne fundusze, w tym polski PFR i węgierski Magyar Wagon.
Jak donoszą hiszpańskie media — Minister Gospodarki, Handlu i Przedsiębiorczości Hiszpanii, Carlos Cuerpo, podczas swojej wizyty w Polsce podkreślił, że „firma Talgo jest kluczowym podmiotem strategicznym w ważnym sektorze”.
O planach przejęcia Talgo przez Polskę informowaliśmy w październiku 2024 r. – zamiary przejęcia firmy były związane z budową kolei dużych prędkości, którą ma realizować spółka Centralny Port Komunikacyjny. Pozyskanie przez Polskę takiej firmy byłoby szansą dla Polski, o czym pisaliśmy już na naszym portalu w lipcu, w kontekście braku oferty polskiej dotyczącego przejęcia hiszpańskiej firmy.
Kresy.pl/transport-publiczny.pl
Wiedzą że wiekszych frajerów niż w Polsce nie znajdą.