Rail Baltica coraz bliżej

W Rydze ogłoszono przetarg na wykonanie projektu odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica przebiegającego przez terytorium Łotwy. Jego zwycięzca będzie miał na prace projektowe 28 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Władze łotewskie liczą, że projekt linii od Tallina w Estonii, przez Rygę, litewskie Kowno do połączenia z polską siecią kolejową w Trakiszkach, będzie gotowy w 2015 roku. Prace budowlane rozpoczną się więc już podczas obowiązywania nowego budżetu Unii Europejskiej obejmującego lata 2014 – 2020.
Koszty tej inwestycji, której długość w trzech państwach nadbałtyckich wyniesie 728 kilometrów, obliczano w ubiegłym roku na 3 miliardy 680 milionów euro. Unia miała wyłożyć 85 procent tej sumy.
W Estonii, po kłopotach i zmianie zwycięzcy przetargu wybrano już nowego wykonawcę projektu tamtejszego odcinka, którym jest konsorcjum spółek estońskich. Natomiast na Litwie toczą się nadal dyskusje na temat przebiegu trasy.
Ostateczne decyzje zapadną w listopadzie tego roku. Wówczas dopiero ogłoszony zostanie przetarg na projektanta litewskiego odcinka.
W stosunku do pierwotnych planów opóźniona będzie budowa ostatniego odcinka Rail Baltica łączącego Tallin ze stolicą Finlandii, Helsinkami. Ma się ona rozpocząć zamiast w 2015 dopiero po 2020 roku.
IAR/KRESY.PL
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply