Jeśli plany firmy Inweststar powiodą się, w Starachowicach zostanie reaktywowana produkcja ciężarówek Star.

Inweststar, polska spółka wchodząca w skład Grupy Zasada, chce wznowić produkcję ciężarówek Star. Aby tego dokonać, potrzebuje sprzedać akcje Specjalnej Strefy Ekonomicznej Starachowice i odzyskać markę Star od niemieckiego MAN-a. – podał w niedzielę Puls Biznesu.

Inweststar posiada obecnie 73 proc. udziałów w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Starachowice warte 13 mln złotych, które chce sprzedać Agencji Rozwoju Przemysłu. Uzyskane w ten sposób środki jest gotowy zainwestować we wznowienie produkcji ciężarówek Star. Jak pisze Puls Biznesu, Grupa Zasada posiada know-how w zakresie konstrukcji tego typu pojazdów, ponieważ inna spółka Grupy – Autobox od 2010 roku modernizuje należące do wojska Stary 266.

Na ten rok do modernizacji jest przewidziane 100 samochodów. Ze starego pojazdu pozostaje tylko rama, która też jest odnowiona. Montujemy nowe kabiny, zespół napędowy, instalacje pneumatyczne. – cytuje Mirosława Kalinowskiego, prezesa Autoboxu Puls Biznesu. Prezes podkreśla, że cena zmodernizowanego do wersji 266M2 samochodu wynosi zaledwie połowę ceny nowej ciężarówki tej klasy.

Jak pisze PB, Inweststar jest zainteresowany sprzedażą udziałów w SSE Starachowice, ponieważ od 1997 roku strefa nigdy nie wypłaciła dywidendy, pomimo osiągania zysków. Sprzeciwiał się temu Skarb Państwa, który posiada akcje uprzywilejowane. Część pieniędzy uzyskanych z tej sprzedaży mogłaby być zainwestowana w projekt reaktywacji Stara. Prezes Inweststara Andrzej Arkuszyński ma nawet plan, jak przekonać ARP do kupna akcji SSE Starachowice. Ministerstwo Rozwoju chce bowiem zbyć posiadane przez siebie 14,9 proc. udziałów w Inweststarze warte około 1,7 mln złotych. Spółka już zadeklarowała, że wykupi swoje akcje, jeśli dojdzie do sprzedaży akcji Strefy.

Drugim problemem, z którym musi uporać się spółka z Grupy Zasada jest uzyskanie praw do marki Star. Ich właścicielem jest obecnie MAN, który w Starachowicach produkuje swoje autobusy.

Zwróciłem się do firmy [MAN] o zwrot [praw do marki] — nie określałem, czy odpłatnie, czy na innych zasadach. Uzasadniłem to tradycjami Starachowic — miasto słynęło kiedyś z produkcji starów, w tutejszym muzeum techniki jest wystawa poświęcona historii Fabryki Samochodów Ciężarowych Star z eksponatami. Do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi. – mówi prezes Arkuszyński.

CZYTAJ TAKŻE: Reaktywacja legendarnej marki? Ursus chce produkować motocykle WSK

Kresy.pl / Puls Biznesu

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply