Siedem krajów Unii Europejskiej – Polska, Włochy, Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia i Słowacja – wspólnie apelują o odroczenie wprowadzenia nowych norm emisji CO2, które mają wejść w życie w 2025 roku.

Polska, Wochy i Austria dołączyły do grupy, która apeluje do UE o znalezienie rozwiązania pozwalającego uniknąć kar dla producentów aut, którzy nie spełnią nowych norm emisji – podała w ubiegłym tygodniu agencja Bloomberg. Wspomniane normy mają obowiązywać od 2025 roku. Zostały zaplanowane w 2018 roku, gdy sytuacja gospodarcza była zupełnie inna.

Od 2025 roku średni limit emisji CO2 dla nowych samochodów w UE ma zostać obniżony do 81 g/km. Wymusi znaczący wzrost udziału pojazdów elektrycznych w sprzedaży.

Przekroczenie limitu ma skutkować karami w wysokości 95 euro za każdy dodatkowy gram CO2 na kilometr, pomnożonym przez liczbę sprzedanych aut.

Czytaj: Spadek popytu na auta elektryczne. Producenci wzywają UE do podjęcia “pilnych działań”

Jak podkreśla Bloomberg, wspomniane limity uderzą w producentów działających w całej Europie, m.in. w polskim przemysł motoryzacyjny, który w dużej mierze dostarcza elementy i podzespoły dla europejskich firm.

Siedem krajów Unii Europejskiej – Polska, Włochy, Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia i Słowacja – apelują o uwzględnienie w tych planach realiów gospodarczych.

Zobacz: Niemiecki przemysł motoryzacyjny ma problem z chińską konkurencją

Branża znajduje się obecnie w krytycznym momencie, przed poważnymi wyzwaniami związanymi z produkcją, zatrudnieniem i globalną konkurencją, które wymagają pilnych i skoordynowanych działań na poziomie UE” – podkreśliły kraje we wspólnym oświadczeniu. 

Takie kary poważnie ograniczyłyby zdolność branży do ponownego inwestowania w innowacje i rozwój, szkodząc w ten sposób konkurencyjności Europy na arenie międzynarodowej” – czytamy. 

Tymczasem Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów alarmuje, że europejscy producenci zmagają się z poważnymi wyzwaniami: słabnącym popytem na pojazdy elektryczne, rosnącymi kosztami produkcji i zaostrzaniem norm dotyczących emisji CO2.

Przeczytaj: Komisja Europejska podtrzyma cła na chińskie samochody elektryczne

bloomberg.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply