Komisja Europejska zaproponowała, aby podtrzymać cła wyrównawcze na importowane samochody elektryczne z Chin. Projekt spotkał się z poparciem państw członkowskich.

W listopadzie bieżącego roku przestaną obowiązywać tymczasowe cła nałożone w lipcu przez Komisje Europejską na chińskich producentów samochodów elektrycznych. W związku z tym Komisja zaproponowała w piątek nałożenie kolejnych ceł na pojazdy z Państwa Środka.

Jak informuje Komisja Europejska, projekt spotkał się z niezbędnym poparciem państw członkowskich UE. Zaznaczono, że zgoda na nałożenie ceł stanowi kolejny krok w kierunku zakończenia dochodzenia unijnego organu w sprawie subsydiowania chińskiej motoryzacji przez Pekin.

Bruksela zapewnia, że równocześnie UE i Chiny nadal pracują nad znalezieniem alternatywnego rozwiązania, które musiałoby być w pełni zgodne z zasadami Światowej Organizacji Handlu oraz odpowiednie w odniesieniu do szkodliwego, z perspektywy europejskiej, subsydiowania ustalonego w dochodzeniu Komisji. Rozporządzenie wykonawcze zwierające ostateczne ustalenia dochodzenia musi zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej najpóźniej do 30 października 2024 r.

Jak wspomnieliśmy wcześniej w lipcu bieżącego roku Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła na importowane z Państwa Środka auta. Dziewięć miesięcy po rozpoczęciu dochodzenia przeprowadzonym przez Brukselę, odkryto że producenci pojazdów ze Wschodu korzystają z rządowego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej producentom maszyn w UE. Zbadano również prawdopodobne konsekwencje i wpływ tych środków na importerów, użytkowników i konsumentów pojazdów elektrycznych na terenie Unii.

Komisja Europejska informowała, że w ostatnich tygodniach nasiliły się konsultacje Brukseli z Pekinem, w następstwie wymiany poglądów między wiceprezydentem wykonawczym Valdisem Dombrovskisem a chińskim ministrem handlu Wangiem Wentao. Kontynuowane są kontakty na poziomie technicznym w celu osiągnięcia rozwiązania zgodnego z Światową Organizację Handlu, które w odpowiedni sposób uwzględnia obawy wyrażone przez UE.

Indywidualne wyrównawcze cła tymczasowe zastosowano do trzech chińskich producentów: BYD – 17,4%, Geely’ego – 19,9%, SAIC – 37,6%. Inne firmy produkujące samochody elektryczne, które nie zostały ujęte w dochodzeniu, podlegają średniemu ważonemu cłu w wysokości 20,8%. Tymczasowe cła obowiązują przez okres czterech miesięcy. Po tym terminie musi zostać podjęta ostateczna decyzja przez kraje UE, czy utrzymać je na stałe. W przypadku zgody, cła będą obowiązywać przez 5 lat.

We wrześniu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wezwało organy Unii Europejskiej do podjęcia “pilnych działań” w celu ograniczenia spadków (notowano je cztery miesiące z rzędu), które dotknęły rynku nowych samochodów w UE, m.in. sprzedaży aut elektrycznych. Sprzedaż samochodów elektrycznych spadła w sierpniu o 43,9 proc. – przypomina Obserwator Logistyczny. Duży wpływ na tak duży spadek miały spadki w Niemczech i we Francji, które wyniosły odpowiednio 68,8 proc. i 33,1 proc. Rejestracja hybryd typu plug-in spadła z kolei o 22,3 proc. w całej UE. Udział aut elektrycznych w sprzedaży spadł z 21 proc. w zeszłym roku do 14,4 proc. w sierpniu 2024 r.

ACEA podkreśla, że przemysł motoryzacyjny zainwestował miliardy w produkcję aut elektrycznych. “Brakuje nam kluczowych warunków do osiągnięcia niezbędnego wzrostu produkcji i przyjęcia pojazdów bezemisyjnych: infrastruktury ładowania i uzupełniania wodoru, a także konkurencyjnego środowiska produkcyjnego, przystępnej cenowo zielonej energii, zachęt zakupowych i podatkowych oraz bezpiecznych dostaw surowców, wodoru i akumulatorów. Wzrost gospodarczy, akceptacja konsumentów i zaufanie do infrastruktury również nie rozwinęły się w wystarczającym stopniu” – podkreślają producenci.

“Europejscy producenci samochodów, zrzeszeni w ACEA, apelują do instytucji UE o podjęcie pilnych działań pomocowych, zanim w 2025 r. zaczną obowiązywać nowe cele dotyczące emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych” – dodają.

Spadek sprzedaży aut z napędem w pełni elektrycznym to efekt podwyższonych ceł na chińskie pojazdy, a także zniesienia w niektórych krajach dopłat do tego typu aut.

Między innymi w związku z zmniejszonym popytem na samochody elektryczne w Europie Szwedzki producent baterii i akumulatorów do aut elektrycznych Northvolt zwolni 1600 osób. Prezes firmy Pater Peter Carlsson powiedział, że podjęta decyzja jest trudna, ale była niezbędna dla przyszłości projektu.

ec.europa.eu/Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply