Dwa irańskie statki handlowe, które przywiozły do brazylijskiego portu składnik nawozów nie mogą wrócić do Iranu, gdyż Brazylijczycy odmawiają zaopatrzenia ich w niezbędne paliwo.

Bavand i Termeh do dwa irańskie statki handlowe, które przywiozły do Brazylii mocznik, substancję wykorzystywaną do produkcji nawozów. Mocznik Irańczycy produkują używając do tego ropy, co pozwala im radzić sobie z amerykańskimi sankcjami, które znacznie ograniczyły możliwość eksportowania tego surowca kopalnego przez Irańczyków. Mocznik także jest objęty sankcjami Waszyngtonu ale brazylijskie przedsiębiorstwa jednak decydują się go kupować. Irańskie statki miały zabrać z Brazylii transport kukurydzy – Brazylia jest jednym z głównych dostawców produktów rolno-spożywczych do Iranu. Jednak irańskie statki od kilku miesięcy nie mogą opuścić portu w Paranagui ponieważ Brazylijczycy odmawiają im sprzedaży paliwa niezbędnego do pokonania drogi powrotnej, jak poinformowała w czwartek agencja informacyjna Reuters.

Dostawcą paliwa dla statków jest w Brazylii Transpetro, spółka-córka brazylijskiego, państwowego koncernu naftowego Petrobras. Transpetro odmówił sprzedaży irańskim statkom paliwa, co sam potwierdził w stosownym oświadczeniu. Podkreślono w nim, że oba irańskie statki, należące do irańskiego, państwowego przedsiębiorstwa Sapid Shipping, zostały umieszczone na amerykańskiej “czarnej liście” podmiotów prawnych, z którymi handel jest objęty sankcjami Waszyngtonu.

Sapdi Shipping próbował dochodzić swoich praw w brazylijskim sądzie, ale nie wydał on orzeczenia na jego korzyść. “Statki tam utknęły. Nikt nie jest w stanie pośredniczyć w sprzedaży paliwa dla nich” – Reuters cytuje anonimowego, brazylijskiego handlarza nawozami. Oba irańskie statki są już załadowane kukurydzą – łącznie 116 tys. ton. Będą musiały czekać aż z Iranu przypłynie kolejny statek z paliwem dla nich.

W zeszłym roku władzę w Brazylii przejął neokonserwatywny polityk Jair Bolsonaro. Dokonał proamerykańskiego zwrotu w polityce zagranicznej tego państwa. Jego rząd planuje szeroką prywatyzacje brazylijskich przedsiębiorstw państwowych.

reuters.com/kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply