Nowe radary dla Wojska Polskiego

Z pozytywnym wynikiem zakończono badania kwalifikacyjne radaru wstępnego wskazywania celów P-18PL. Radary tego typu zostaną w przyszłości włączone do pododdziałów obrony powietrznej wyposażonych zestawy Wisła i Narew. Oprócz tego w ubiegłym tygodniu do Sił Zbrojnych trafił 10. zmodernizowany radar obserwacyjny średniego zasięgu TRS-15M Odra.

Zakończenie badań oznacza, że możliwe staje się pozyskanie P-18PL przez resort obrony. Projekt rozwoju radaru rozpoczął się w grudniu 2012, a za prace odpowiadało konsorcjum PIT-Radwar (lider) i Wojskowej Akademii Technicznej. Wartość projektu to 54,4 mln PLN (z czego 46 mln PLN to dofinansowanie z NCBiR).

Stacja radiolokacyjna P-18PL jest radarem trójwspółrzędnym, pracującym w paśmie metrowym, wyposażonym w aktywną matrycę skanowaną elektronicznie (AESA). Tak skonfigurowany radar może wykrywać obiekty z większej odległości, w tym zbudowane w technologii obniżonej wykrywalności. P-18PL jest jednocześnie odporny na zakłócenia. Integralne wyposażenie stacji stanowi system identyfikacji swój-obcy. W przyszłości planuje się też integrację radaru z systemem IBCS.

CZYTAJ TAKŻE: II faza programu Wisła do 2028 roku

Ponadto rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych, że wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka PIT-Radwar z Warszawy przekazała do Sił Zbrojnych kolejny, dziesiąty, egzemplarz zmodernizowanego trójwspółrzędnego mobilnego radaru średniego zasięgu TRS-15M Odra (NUR-15M).

Docelowo, Siły Powietrzne RP dysponować będą 25 radarami NUR-15/NUR-15M, z których pierwsze egzemplarze przydzielono do 3. Wrocławskiej Brygady Radiotechnicznej.

Radar TRS-15M Odra umożliwia wykrywanie obiektów w odległości do 240 km, pułapie do 30 000 m oraz jednoczesne śledzenie minimum 120 celów. Radar wyposażono w antenę na podnoszonym maszcie, co zwiększa zdolności wykrywania i śledzenia niskolecących celów powietrznych. Prędkość obrotowa anteny wynosi od 6 do 12 obr./min. Moc wyjściowa stacji wynosi 180 kW. Stacje tego typu wyposażono w interrogatory ISZ-50 systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) standardu Mark XIIA w modzie 5.

Radary TRS-15M Odra są zabudowywane na podwoziach Jelcz P662D.43 M62 oraz P882D.43 M64 w układzie napędowym 8×8 (starsze TRS-15/NUR-15 były montowane na podwoziu Tatra 815, a wersja z kanałem morskim TRS-15C na podwoziu Jelcz P882 D.43 8×8). Jeden zestaw składa się z bezobsługowej jednostki radiolokacyjnej JBR-15-4 i ruchomego stanowiska wskaźnikowego RSW-15-4, dwóch zespołów prądotwórczych ZPO 65 TDEZ i konsoli zdalnego sterowania KZS-15.

Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply