Jeszcze w tym roku zostanie uruchomione dodatkowe przejście graniczne dla przewozów towarowy, a dla pasażerów zostanie otwartych więcej bezpośrednich połączeń międzynarodowych do Brześcia.

W minioną środę w Brześciu odbyło się spotkanie szefów spółek z Grupy PKP z kierownictwem Kolei Białoruskiej. Omówiono bieżącą działalność oraz plany rozszerzenia współpracy w najbliższej przyszłości. Polskiej delegacji przewodniczył Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP, a w spotkaniu uczestniczyli też przedstawiciele spółek PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP Cargo, PKP Intercity i PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej. Stronę białoruską reprezentował Władimir M. Morozow, prezes Białoruskiej Czyhunki (Kolei Białoruskich).

Podczas spotkania ustalono, że jeszcze w tym roku zostanie uruchomione dodatkowe przejście graniczne dla potrzeb przewoźników towarowych. Z kolei w przypadku przewozów pasażerskich zostanie otwartych więcej bezpośrednich połączeń międzynarodowych.

 

Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, jedną z kluczowych kwestii podczas rozmów były szczegóły otwarcia kolejowego przejścia granicznego Czeremcha – Wysokie Litewskie dla ruchu towarowego. Wiadomo, że kursowanie pociągów zostanie wznowione w drugim kwartale tego roku.

Przypomnijmy, że połączenie kolejowe między Czeremchą w województwie podlaskim, a Wysokim Litewskim w obwodzie brzeskim zostało zamknięte w 2011 roku. Spotkało się to wówczas z protestami lokalnej społeczność w Czeremsze. W kwietniu 2018 roku polski i białoruski przewoźnik porozumiały się w kwestii przywrócenia tego połączenia kolejowego.

Rozmawiano też ws. rezerw zdolności przepustowych przejścia Terespol – Brześć, które jest najważniejszym punktem granicznym na szlaku łączącym Chiny z Europą, przez który przechodzą rosnące przewozy kontenerowe. Przedmiotem rozmów były również inwestycje mające na celu unowocześnienie stacji granicznych, w tym Terespola.

Odnośnie rozbudowy połączeń pasażerskich, strony polska i białoruska uzgodniły, że zostaną uruchomione dodatkowe pociągi, które będą kursować od połowy czerwca do połowy lipca br. na trasie Warszawa-Brześć i Brześć – Warszawa. Ma to ułatwić podróżowanie kibicom wybierającym się na II Igrzyska Europejskie.

Ponadto, tematem spotkania był też rozwój siatki połączeń międzynarodowych w przyszłorocznym rozkładzie jazdy pociągów. Wejdzie on w życie w połowie grudnia. Planowane jest m.in. uruchomienie nowego pociągu „Batory”, kursującego z Brześcia do Budapesztu, Pragi i Wiednia. W sezonie 2019/2020 planowane też wprowadzenie nowych pociągów nr 125/126, kursujących codziennie w relacji Warszawa – Brześć – Warszawa.

PRZECZYTAJ: Na 10 dni do Grodna, Brześcia i okolic. Białoruś rozszerza ruch bezwizowy

Rynek-kolejowy.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply