Głównym wykonawcą rządowego zamówienia na 75 kołowych transporterów BTR-4 są zakłady im. Morozowa w Charkowie. Zdecydowana większość to tzw. wersje „morskie”, o zwiększonej pływalności.

Kierownictwo wydziału transporterów opancerzonych państwowego, ukraińskiego koncernu UkrOboronprom oficjalnie potwierdziło fakt podpisania kontraktu z resortem obrony Ukrainy na dostawę 75 nowych, kołowych wozów opancerzonych BTR-4. Poinformował o tym dyrektor tego wydziału, Jewhen Anfałow.

„Podpisano już kontrakt na dostawę 75 BTR-4. Mamy zadanie na ten rok” – powiedział Anfałow. Zwrócił przy tym uwagę, że tak wielkie zamówienie, bez wskazania konkretnego terminu realizacji, nie będzie mogło zostać wykonane jedynie siłami charkowskich zakładów im. Morozowa. Z tego względu, w prace zaangażowane zostaną także inne zakłady zajmujące się produkcją transporterów opancerzonych, które wchodzą w skład Ukroboronpromu – Żytomierski Zakład Produkcji Czołgów i Kijowski Zakład Produkcji Czołgów. Powstaną tam m.in. kadłuby i moduły bojowe. Zakłady w Charkowie będą głównym wykonawcą.

Informacje o planach dotyczących takiego dużego zamówienia zostały ogłoszone w grudniu 2020 roku. Jak wówczas pisaliśmy, szef charkowskiego biura konstruktorskiego im. Morozowa, Jakiw Mormyło powiedział, że oddziały ukraińskiej piechoty morskiej otrzymają w 2021 roku 60 nowych transporterów opancerzonych BTR-4 Bucefal, w wersji „morskiej”, o zwiększonej pływalności. Zgodnie z oczekiwaniami, łącznie w bieżącym roku do ukraińskiej armii trafić ma 77 tego typu pojazdów: 15 „liniowych” wozów BTR-4E, wóz dowodzenia BTR-4K, wóz remontowy BREM-4RM oraz 60 wozów o zwiększonej pływalności.

Pojazd BTR-4 zaprojektowano do przewozu żołnierzy piechoty zmotoryzowanej i do zapewniania im wsparcia ogniowego podczas walki. Może być wykorzystany jako podstawowy sprzęt dla sił specjalnych szybkiego reagowania i piechoty morskiej.

Według strony ukraińskiej, „Bucefal” jest w stanie walczyć w różnych warunkach, w tym w przypadkach, w których siły przeciwnika wykorzystywałyby broń masowego zniszczenia. Ma też być w stanie wykonywać zadania w dzień i w nocy, w różnych warunkach klimatycznych, na drogach z różną nawierzchnią i w terenie.

Jakiś czas temu Ukraińcy opublikowali nagraniem, na którym pojazd Bucefal, wyposażony w dodatkowe pływaki, jest desantowany do wody z pokładu kutra desantowego ukraińskiej piechoty morskiej projektu 1176 L434 Swatowe. Według części ukraińskich mediów, informacje o zamówieniu tak dużej liczby wozów w wersji „morskiej” były dość niespodziewane. Zaznaczano, że testy prototypu tego pojazdu odbyły się dopiero w grudniu ubiegłego roku.

W lutym br. zakłady w Charkowie wizytował wicepremier i minister ds. strategicznych gałęzi przemysłu, Ołeh Uruśkij. Podczas wizyty sprawdzano stopień przygotowania zakładu do realizacji masowego zamówienia na budowę nowych wozów BTR-4.

defence-ua.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply