Koleje Ukraińskie chcą przejąć lukratywne ładunki na granicach, co uderzy w polską kolej – podkreśla Rzeczpospolita. Dziennik przywołuje raport BGK, w którym wskazano, że dotychczas strona ukraińska forsowała “niekorzystne dla polskich interesów gospodarczych plany metodą faktów dokonanych”.
Rzeczpospolita przypomina w poniedziałkowym materiale deklaracje ukraińskich władz, że ich długoterminowy cel stanowi zastąpienie toru szerokiego normalnym na terenie całego państwa. Obecnie Koleje Ukraińskie (UZ) rozbudowują tor o rozstawie normalnym w strefie granicznej, zwłaszcza od granicy z Polską.
Dziennik przywołuje raport BGK, w którym napisano: “W opinii Ministerstwa Infrastruktury problemem jest duża zmienność planów ukraińskich oraz przedstawianie ich publicznie bez wcześniejszych konsultacji/uzgodnień ze stroną polską. Dotychczas strona ukraińska niejednokrotnie chciała forsować niekorzystne dla polskich interesów gospodarczych plany metodą faktów dokonanych – prowadząc konsultacje z KE z pominięciem polskich interesów”.
Ministerstwo podkreśla, że “zastąpienie transgranicznych torów szerokich torami o szerokości 1435 mm dałoby stronie ukraińskiej istotne korzyści z tytułu przejęcia na swoją stronę większości lub nawet całości przeładunków pomiędzy torami 1435 mm i 1520 mm”.
W raporcie BGK zwrócono uwagę, że największym beneficjentem rozwoju sieci 1435 mm na Ukrainie są Koleje Ukraińskie (UZ) oraz prywatni przewoźnicy operujący na torze 1435 mm, z którymi już teraz UZ współpracuje organizując załadunki i przeładunki po stronie ukraińskiej.
Jak zauważa Rzeczpospolita, “dla strony polskiej ważne jest zwiększenie przepustowości już istniejącej infrastruktury oraz otrzymanie od Ukrainy wiążącej deklaracji długookresowego utrzymania szerokotorowej komunikacji w relacji z Polską, aby istniejące po stronie polskiej terminale przeładunkowe nie straciły racji bytu”.
Dziennik zwraca uwagę, że w przyszłości koleje polskie będą dodatkowo konkurowały z ukraińskimi o unijne dofinansowanie. Już dziś UE udziela wsparcia w rozwoju ukraińskich kolei, a będzie ono rosło w kolejnych latach.
Czytaj: UE rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Mołdawią i Ukrainą
Rz podkreśla, powołując się na OSW, że Ukraina już buduje po swojej stronie terminale. Jak czytamy, Koleje Ukraińskie przyspieszą dzięki nowym terminalom przewozy kontenerowe, w tym w kierunku Polski.
Gazeta przypomina, że w czerwcu 2024 roku UZ otworzyły przetarg na 80 lokomotyw elektrycznych ze wsparciem kredytowym EBOR, w wysokości 300 mln euro. “UZ rozwija aktywnie infrastrukturę terminalową oraz tabor intermodalny, co jest spójne z deklarowanymi planami co do aktywności na rynkach UE” – czytamy.
“Koleje Ukraińskie planują, że przewiozą w tym roku ok. 152 mln ton, połowę tego, co w 2021 roku i praktycznie tyle samo co rok wcześniej. W Polsce koleje przewiozły w 2023 roku 232 mln ton” – podsumowuje Rzeczpospolita.
Czytaj także: Ukraiński portal zarzuca Polsce prowadzenie “wojny handlowej” przeciw Ukrainie. “Zabijanie europejskiej przyszłości Kijowa”
logistyka.rp.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!