Dzięki współpracy z Elbit Systems, ukraińskie myśliwce MiG-29 mają otrzymać m.in. nowy radar pokładowy, nowy komputer pokładowy, dzięki czemu możliwości tych samolotów mają odnotować „skok jakościowego”.

Ukraiński serwis „Defence Express” podał, że potwierdził w Ministerstwie Obrony Ukrainy informację o otrzymaniu przez izraelską firmę Elbit Systems od Izraela wszystkich pozwoleń dla realizacji projektu modernizacji ukraińskich niszczycieli MiG-29.

Portal wyjaśnia, że Elbit potrzebował takiego pozwolenia, ponieważ musiała wziąć pod uwagę wymogi, jakie przedstawiła strona ukraińska odnośnie technicznego komponentu współpracy z partnerem zagranicznym na rzecz modernizacji MiG-29. Przypuszczalnie chodziło przede wszystkim o wymaganą listę i charakterystyki taktyczno-techniczne systemów i zespołów, które miałyby zostać wykorzystane do głębokiej modernizacji MiG-29 oraz roli i miejsca ukraińskich firm w dalszej współpracy z Elbit Systems nad tym projektem.

Według ukraińskiego portalu, w szczególności dotyczyło to tego, kto będzie odpowiedzialnym za postęp projektu jako główny integrator nowych systemów na pokładzie samolotu, włącznie z instalacją nowego radaru pokładowego o wysokiej zdolności wykrywania celów w powietrzu i na ziemi oraz kontrolowania broni naprowadzanej, a także instalacją nowego komputera pokładowego.

Zaznaczono, że dzięki temu możliwości maszyn Mig-29 mają doznać „skoku jakościowego”. Innowacje te muszą jednak gwarantować interakcję między nowym radarem i komputerem z istniejącym arsenałem środków rażenia klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, które Ukraina posiada i opracowuje. Jako przykład podano algorytmy sterowania głównym uzbrojeniem MiG-29 przeciwko innym samolotom, rakiet R-27, w których Elbit nie ma kompetencji. To oznacza, że izraelska firma i ukraiński resort obrony muszą dalej negocjować w sprawie tego projektu.

Przedsiębiorstwem sprofilowanym pod kątem remontu i modernizacji MiG-29 na Ukrainie jest Lwowski Państwowy Zakład Lotniczo-Remontowy. Obecnie prowadzone są już modernizacje do standardów MiG-29MU1 i Mig-29MU2. W tym pierwszym wariancie było łącznie około pięciu udoskonaleń, m.in. względem awioniki, podczas gdy drugi obejmuje już blisko 10 innowacji. Jeśli współczynnik potencjału bojowego bazowego modelu MiG-29 określi się jako 1, to w przypadku MiG-29MU2 współczynnik ten wynosi już 1,7.

„Defence Express” podaje, że wcześniej samoloty MiG-29 mogły atakować cele naziemne z niewielką skutecznością, mogąc wykorzystywać tylko rakiety niekierowane i działka. W wariancie MU2 samolot nabrał cech myśliwca wielozadaniowego, z możliwością zastosowania bojowego przeciwko celom naziemnym. Zwraca się tu uwagę na zmodernizowane systemy kontroli uzbrojenia, w tym w zakresie telewizyjnych głowic naprowadzających w przypadku rakiet i bomb typu Ch-29T i KAB-500KR. Ponadto, samoloty MiG-29 są również wyposażone w systemy VOR, ILS i DME, pozwalające na automatyczną kontrolę lądowania i lotów na trasach międzynarodowych.

Przeczytaj: Ukraina: rozpoczęto testy bojowe rakiet powietrze-ziemia Ch-29T odpalanych z MiG-29 MU2

Wspólny projekt z izraelskim Elbit jest postrzegany jako mający dać MiG-29 możliwości, które dalece przewyższają modernizacje w wersji MU2. Według wstępnych porozumień podczas negocjacji Ukraińców z izraelską firmą w 2019 roku, modernizacja miała objąć 11 samolotów MiG-29. Szacowane, że wartość modernizacji każdego samolotu to około 40 mln dol.

Wojskowi z ukraińskiego lotnictwa zgodnie z planami mają zostać wyposażone w nowe samoloty w trzech etapach w latach 2021-2035. Na przezbrojenie lotnictwa taktycznego ma zostać przeznaczone łącznie około 200 mld hrywien. Tak przewiduje dokument Wizja Sił Powietrznych 2035, zaaprobowanej oficjalnie przez dowództwo ukraińskich sił powietrznych 15 maja br.

Jak pisaliśmy wcześniej, Ukraina zaprezentowała ambitną wizję modernizacji swoich sił powietrznych. Przewiduje ona m.in. pozyskanie do 2035 roku nawet ponad 100 nowoczesnych myśliwców wielozadaniowych generacji 4++ produkcji zachodniej, takich jak Saab Gripen czy F-16 C/D Block 70/72.

Nowa Wizja ukraińskiego lotnictwa zakłada, że wchodzące w skład lotnictwa taktycznego samoloty, czyli MiG-29, Su-27, Su-24M, Su-24MP i Su-25 w ramach przekształceń i unifikacji mają zostać docelowo zastąpione przez jeden model myśliwca wielozadaniowego generacji 4++, produkcji zagranicznej, z Europy lub z USA. W grę wchodzą takie maszyny, jak szwedzki Saab JAS-39E/F Gripen, amerykański F-16 Block70/72 lub inne. Liczba samolotów ma jednak być mniejsza, niż obecna liczba wszystkich samolotów produkcji rosyjskiej, ale zarazem potencjał Sił Powietrznych ma ulec znaczącemu zwiększeniu. Łącznie, Ukraina zamierza pozyskać od 72 do 108 myśliwców wielozadaniowych. Szacowany koszt to około 200 mld hrywien.

Część źródeł wśród potencjalnych nabytków w zakresie myśliwców wielozadaniowych wymienia też samoloty: Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale F3-R oraz Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III. Dodajmy jednak, że na okładce dokumentu poza obecnie użytkowanymi samolotami, jak MiG-29, z zachodnich opcji umieszczono tylko amerykański F-16.

defence-ua.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply