Władze Węgier zamierzają zbudować największy na naszym kontynencie kolejowy terminal intermodalny.

O inwestycji napisał w poniedziałek portal Daily News Hungary. Zamiarem Węgrów jest stworzenie węzła transportowego pozwalającego na szybki przerzut ładunku miedzy różnymi rodzajami kolei oraz z kolei na pojazdy kołowe o największej przepustowości w Europie. Obiekt, nazwany “Bramą Wschód-Zachód” (“East-West Gate” – EWG) ma powstać w miejscowości Fényeslitke niedaleko granicy z Ukrainą.

Węgrzy nie ukrywają, że ich projekt infrastrukturalny ma wpisywać się w chińską strategię “nowego jedwabnego szlaku” czyli “Pasa i szlaku”, to jest znacznej rozbudowy możliwości transportu towarów przez lądowe masy Eurazji, między Chinami i Europą. Węgry już w tej chwili są największym odbiorcą chińskich inwestycji w Europie Środkowej.

Terminal zajmie powierzchnię 125 hektarów. Będzie do niego dochodzić z Ukrainy linia kolejowa o szerszym rozstawie szyn stosowanym w państwach dawnego Związku Radzieckiego. Terminal umożliwi łatwe i szybkie przerzucenie towarów na pociągi o powszechnym w Europie rozstawie kół bądź na ciężarówki.

W ramach terminalu EWG powstanie pięć torów szerokich i pięc torów o europejskim rozstawie wraz suwnicami mogącymi obsługiwać do czterech pociągów o długości 740 m. Jego wydajność przeładunkowa ma dochodzić 1 mln TEU rocznie.

Rozpoczęcie próbnej eksploatacji obiektu planowane jest na styczeń 2022 r., A ostateczne przekazanie na pierwszy kwartał 2022 r. Całość będzie kosztowała 61 mln euro. Rząd Węgier przekazał na inwestycję 8,2 mln EUR w ramach dotacji na tworzenie miejsc pracy, reszta pochodzi od prywatnych inwestorów.

Obiekt będzie napędzany zieloną technologią, zgodnie z unijną strategią kolejową i klimatyczną – wysokowydajne generatory wykorzystujące energię słoneczną oraz system pomp korzystający za zasobów geotermalnych. Na terenie terminalu będą używane tylko elektryczne ciągniki terminalowe i samochody elektryczne.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Terminal intermodalny EWG, “będący zachodnią bramą do Nowego Jedwabnego Szlaku, oferuje szybszą alternatywną trasę do Austrii, Szwajcarii, Włoch, Słowenii, Chorwacji i Niemiec dla ruchu towarowego z Azji niż aktualne szlaki lądowe i morskie.” – podsumowuje węgierski portal.

Czytaj także: Huawei otworzy centrum badawczo-rozwojowe w Budapeszcie

dailynewshungary.com/kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply