Kazachstan rozpoczął budowę nowej linii kolejowej do Chin, co zwiększy pracę przewozową pomiędzy obydwoma krajami o 20 mln ton. Poinformowała o tym służba prasowa rządu republiki.

„W obwodzie abajskim rozpoczęto budowę nowej linii kolejowej Bachty–Ajagoz o długości 272 km. Oficjalnego rozpoczęcia prac w trybie telekonferencji dokonał premier Kazachstanu Alichan Smajyłow. Projekt realizowany jest w ramach zarządzenia głowy państwa dotyczącego zwiększenia potencjału transportowego i tranzytowego Kazachstanu.W trakcie budowy nowej linii planowane jest otwarcie trzeciego przejścia granicznego z Chinami Bachty” – portal Fergana zacytował w czwartek oświadczenie rządu Kazachstanu.

Władze oczekują, że nowa linia zwiększy obrót towarowy między Kazachstanem a Chinami z obecnych 28 mln ton do około 48 mln ton, odciąży przejścia graniczne na południu i przyciągnie dodatkowe wolumeny tranzytu. Planuje się, że dwutorowa linia zostanie oddana do użytku w 2027 roku.

Projekt realizowany jest na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego, choć Fergana twierdzi, że nie określono, kto jest inwestorem prywatnym. W ramach budowy powstanie 11 stacji, 47 mostów, 23 wiadukty kolejowe i 8 drogowych, 5 kładek dla pieszych oraz 16 obiektów obserwacyjnych. W tym celu planowany jest zakup ponad 500 tys. podkładów i 36 ton szyn od krajowych producentów.

W ramach inwestycji powstanie 11 stacji, 47 mostów, 23 wiadukty kolejowe i osiem drogowych, pięć kładek dla pieszych oraz 16 obiektów obserwacyjnych. W tym celu planowany jest zakup ponad 500 tys. podkładów i 36 ton szyn od krajowych producentów.

Premier Samjyłow zauważył przy okazji rozpoczęcia prac, że w 2022 roku koleje Kazachstanu przewiozły maksymalny wolumen ładunków w ciągu 30 lat niepodległości. „W ciągu ostatnich pięciu lat wolumen tranzytowego ruchu kontenerowego wzrósł 3,2-krotnie. Istniejące korytarze tranzytowe są rozbudowywane i otwierane są nowe. Szczególnego znaczenia nabrał Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy, Korytarze Północ-Południe i Południe” – powiedział kazachstański premier.

Czytaj także: Kazachstan znacznie zwiększył eksport kolejowy do Chiny

W związku z osiągnięciem maksymalnej przepustowości infrastruktury kolejowej władze Kazachstanu zdecydowały się na realizację kilku projektów jej rozwoju. W listopadzie ubiegłego roku rozpoczęto budowę drugiego toru na odcinku Dostyk-Moyynty, a w tym roku rozpoczęły się prace nad nową linią kolejową omijającą Ałmaty i linię kolejową Darbaza-Maktaaral.

Czytaj także: Znaczny wzrost handlu między Rosją a Kazachstanem

fergana.news/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply