Fabryka w Świdniku nie zrealizuje kontraktu na dostawę 70 śmigłowców dla polskiego wojska. Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało, że do wojskowych testów trafi tylko francuski śmigłowiec Caracal. Jak zapowiada właściciel PZL Świdnik, utrata miliardowego kontraktu spowoduje cięcia w fabryce.

O kontrakt na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla wojska ubiegało się trzech oferantów. Był to merykański koncern Sikorsky, który kupił fabrykę PZL Mielec. Amerykanie proponowali śmigłowiec Black Hawk. Z kolei francuski Airbus oferował EC-725 Caracal.

Natomiast AgustaWestland zaoferowała śmigłowiec AW149. Jego produkcja miała mieć miejsce w należących do koncernu zakładach w Świdniku. Kontrakt był wart około 11 mld złotych. Wczoraj resort obrony narodowej podał do wiadomości, że do wojskowych testów trafi tylko Caracal. Formalnie nie oznacza to automatycznej wygranej w przetargu.

Ministerstwo wyjaśniło, że oferty Mielca i Świdnika nie spełniły wymogów formalnych i technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców i ustanowienia zdolności do serwisowania w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi. Właśnie te zakłady obiecał kupić Airbus, jeśli tylko Polska zdecyduje się na śmigłowce Caracal – podaje “Dziennik Wschodni”.

“Spółka jest bardzo rozczarowana decyzją polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, odrzucającą naszą ofertę” – napisała w komunikacie spółka PZL-Świdnik. “Jesteśmy przekonani, że spółka przedstawiła najlepszą ofertę odpowiadającą ambitnym wymaganiom sił zbrojnych, łączącą najnowszej generacji śmigłowiec, który mógłby być w pełni produkowany w Polsce ze znacznym potencjałem eksportowym, z najwyższym poziomem zaangażowania przemysłowego i największymi korzyściami ekonomicznymi dla kraju. Wybór naszej oferty zapewniłby Polsce wiodącą rolę w sektorze światowych technologii lotniczych, większe bezpieczeństwo oraz lepsze zdolności wojskowe przez kolejne 40 lat” – czytamy.

Resort obrony narodowej podał, że oferty Mielca i Świdnika nie spełniły wymogów formalnych i technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców i ustanowienia zdolności do serwisowania w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi. Właśnie te zakłady obiecał kupić Airbus, jeśli tylko Polska zakupi śmigłowce Caracal.

“Dziennik Wschodni” / Kresy.pl

12 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. zan
    zan :

    Trzeba zrekompensować gospodarce francuskiej straty na Mistralach. A Polacy kolejny kredyt wezmą na klatę w imię “zobowiązań sojuszniczych”. To już nie “laska”. To wyższa szkola sojuszniczej jazdy.

      • zan
        zan :

        Czytałem i nie kupuję tego. Tusk jest figurantem i to nie polskim, a kolesie z PO-PSL i tak nie wyrobią sobie dzięki niemu żadnych układów u fartuszkowców rządzących Unią. Po co więc mieliby obstawać przy tej kandydaturze za cenę skopania kontraktu? Bardziej do mnie przemawia koncepcja osładzania Francuzom strat związanych z Mistralami. Rdzeń NATO ma zostać silny by zapewnić Rothschildom armię i rozwój technologii, a perfyferia takie jak Polska, Meksyk i Grecja mają status zapyziałej prowincji.

          • fiesta
            fiesta :

            Jesli wezmiemy pod uwage oficjalnie podane parametry to tak. Ale w gre wchodzi rowniez niezawodnosc smiglowca w roznych warunkach dzialania. Poza tym francuski smiglowiec jest produkowany na zamowienie dopiero od okolo 10 lat i tych zamowien bylo zrealizowanych okolo 100, nie liczac potencjalnych zamowien z Polski, ktora od razu chce zamowic 70 smiglowcow, co nie jest madra decyzja.
            Uwazam, ze MON powinien zamowic nie wiecej jak 10 smiglowcow francuskich z gwarancja na 3 lata i dopiero po bezawaryjnej eksploatacji zadecydowac, czy zamowi wiecej tych samych smiglowcow. To jest biznes i trzeba umiec sie targowac oraz nie rozp*erdalac pieniadzy polskiego podatnika.

        • fiesta
          fiesta :

          Z racji swojego zydowsko-niemieckiego pochodzenia oraz wstretu do polskosci (polskosc to nienormalnosc – wypowiedz “Tfu-ska” na stronie ( http://wpolityce.pl/polityka/129646-polskosc-to-nienormalnosc-czyli-ostatnie-szlify-edukacyjnej-strategii-tuska-wyzwalajace-polakow-z-teatru-niespelnionych-marzen) , Herr “Tfu-sk” dziala w interesie NIEMIEC, co tez udowodnil jako premier Polski i pupilek zydowki A.Merkel. Niemcy i Francja stanowia glowna sile polityczna w parlamencie UE i przy pomocy takiego “Tfu-ska” moga z latwoscia prowadzic kampanie w celu przeforsowania swoich postulatow w parlamencie UE.
          Poza tym Francja jest bardziej zaawansowana militarnie niz Polska i to moze unowoczesnic polska armie do standardow swiatowych. Rowniez polozenie Francji w Europie sprawia, ze koszty wspolpracy militarnej miedzy Polska a Francja beda nizsze niz z USA lub Izraelem – zydostwo po prostu narzuca sie Polsce i produkuja gowno, za ktore zadaja duzo pieniedzy. Kontrakt na kilka miliardow dolarow od Polski nie jest zawrotna suma w przemysle militarnym takiego panstwa jak Francja, ktorego PKB wynosi okolo 3 biliony dolarow, jest o wiele wyzsze niz PKB Rosji oraz jest prawie 6 razy wieksze niz PKB Polski. Jesli chodzi o lotniskowiec Mistral to moze byc uzyty przez armie francuska badz odsprzedany innemu krajowi, np. Brazylii lub Indiom, ktore tez sie zbroja. Pisanie, ze Francja stracila miliard dolarow, bo nie sprzedala Rosji lotniskowca jest po prostu pustym sloganem propagandowym – Rosji bardziej zalezalo na zakupie lotniskowca, poniewaz lotniskowiec jest jak dlugie ramie sily zbrojnej kraju, ktore posiada lotniskowce, a jednoczesnie pozwala na prowadzenie nowoczesnych dzialan wojennych, w ktorych samoloty odgrywaja pierwszoplanowe role. Przypomne jeszcze jeden wazny szczegol, otoz zaklad produkujacy helikoptery w Swidniku nalezy do spolki wlosko-angielskiej Augusta-Westland, ktore posiadaja po 50% udzialow w PZL Swidnik, a PZL Mielec wykupili z kolei Amerykanie – obydwa zaklady nie sa juz wlasnoscia Polski i Polakow, tylko sa polskie z nazwy i alarm jaki podniosl polski z nazwy PZL Swidnik o utracie kontraktu i rzekomych cieciach w zatrudnieniu nie jest wina MON, ale problemem wlascicieli wlosko-angielskiej firmy Augusta-Westland. Kontrakt z Francuzami daje z kolei nowe mozliwosci rozwoju dla miasta Lodzi i okolic, bo powstanie tam nowa fabryka helikopterow francuskich, co dodatkowo pobudzi sektor budowlany i maszynowy oraz sektory posrednie przez co powstana nowe miejsca pracy w Lodzi i okolicy.

  2. jaroslaus
    jaroslaus :

    “Ministerstwo wyjaśniło, że oferty Mielca i Świdnika nie spełniły wymogów formalnych i technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców i ustanowienia zdolności do serwisowania w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi. ” Kurwa na naszych oczach ma miejsce Targowica i kurwa nic. Sycz i Tyma powinni tych bydlaków siekierami poćwiartować.

  3. jerzyjj
    jerzyjj :

    Stany Zjednoczone są zaangażowane na rzecz bezpieczeństwa Polski i wspólnej obrony w ramach NATO. BU,HA,HA,HA,HAAAAAAAAAAA…A POLSCY IMBECYLE NIECH DALEJ W TO WIERZA.
    Marie Harf podkreśliła również, że oczekuje się, iż polski program modernizacji sił zbrojnych.===== „zwiększy rozmiar amerykańskiego eksportu co oznacza wsparcie dla amerykańskich miejsc pracy i zwiększenie naszej bazy wytwórczej” =====.
    (a naiwnym Polakom tak jak w tym przyslowiu:,,CO ZOSTANIE ZONIE GORNIKA PO SMIERCI MEZA? WYRABANY PRZODEK.”) Waszyngton i unijne stolice opanowane są przez szaleńców i osobników o ograniczonej zdolności rozeznawania skutków swego postępowania.Polska w tym wiedzie prym. ,,The presstitute media throughout Europe, especially in the Baltic states and Poland, is hard at work creating in people’s minds the fear of a Russian invasion. The orchestrated fear then provides the basis for the American puppet governments to beg troops and tanks and missiles from Washington, and the US military/security complex, counting its profits, is pleased to comply.”STADO GLUPICH Polakow od wieków, niezmiennie uważa, że trzeba dochowywać zaciągniętych zobowiązań, starać się czynić dobrze inny nacjom, pomagać w razie potrzeby i nie krzywdzić. To jeszcze pół biedy. Najgorsze jest to, że, w bezgranicznej naiwności, oczekują oni od zachodu tego samego. Ich głupawi sprzedajni przywódcy skwapliwie utrzymują ich w tym przeświadczeniu. I to stanowi główną przyczynę, dla której w przeciągu kilkuset lat, Polska,z europejskiego mocarstwa stała się bezwolną wyeksploatowaną unijną kolonią.

  4. czarekw
    czarekw :

    Najlepiej na corocznym pikniku spytać żołnierzy z 25 BKPow jak to się współpracuje z włochami. Jak PZL było Polskie to części były ponad dwa razy tańsze i czekało się na nie 3 tygodnie, włosi jednak uważają że nisko seryjnej produkcji nie opłaca się uruchamiać i niejednokrotnie trzeba czekać ponad rok. W rezultacie w gotowości bojowej pozostaje ułamek sokołów. Żadnej współpracy z włochami bo to gnidy. Ich sprzęt tylko teoretycznie jest nowoczesny, zatrudniają oni bowiem stylistów do jego projektowania, natomiast poszczególne moduły awioniki są zgrane ja skrzynia biegów w alfie.

    • czarekw
      czarekw :

      Może jeszcze dopisze że zdaniem samych użytkowników sprzętu w naszych realiach sprawdza się najlepiej MI-17(MI-8). Jeszcze nie mamy warunków by użytkować nowoczesny sprzęt a to czego nam brakuje kosztuje więcej niż same śmigłowce.

      • dudi
        dudi :

        tak będzie z Caracalem, będzie drogi w użytkowaniu, ale za to największy, powtórzę jeszcze raz, że mimo wydłużenia czasu rozstzygnięcia przetargu Sikorski dał “ciała” ze swoją salonką. może kupią też Tigera