Finlandia otrzymała ostateczne oferty od pięciu uczestników przetargu na nowe myśliwce dla fińskiego lotnictwa w ramach wielkiego programu HX. W grę wchodzą amerykańskie F-18 i F-36, a także szwedzkie Gripeny, francuskie Rafale oraz maszyny Eurofighter.

Wraz z otrzymaniem ostatecznych ofert, w Finlandii ruszyła faza oceny przedstawionych propozycji, która ma potrwać do końca tego roku. Kontrakt w ramach programu HX na nowy myśliwiec dla fińskiego lotnictwa, mający zastąpić stare samoloty F-18 Hornet, jest wart 9 mld euro. To zarazem jeden z największych w Europie programów pozyskania broni powietrznej.

Wśród oferentów są: szwedzki Saab oferujący myśliwce Gripen, francuski Dassault z Rafale, amerykańskie koncerny Lockheed Martin i Boeing, oferujące odpowiednio F-15 i F-18 Super Hornet, a także konsorcjum Airbus-BAE Systems-Leonardo z samolotem Eurofighter. Większość oferentów obiecywała Finom różnego rodzaju pakiety gwarantujące udział fińskiego przemysłu.

Fińskie ministerstwo obrony oczekuje, że pozyskanie nowych myśliwców zostanie zakończone w ciągu 10-15 lat. Zapowiedziano, że ostateczna decyzja w sprawie dostawcy zostanie podjęta przed końcem 2021 roku.

Analizujący oferty portal defensenews.com zwraca uwagę m.in. na udział Szwedów w przetargu, co ma znaczenie z perspektywy regionalnej i politycznej. Czołowi szwedzcy dygnitarze publicznie wspierali Saab, chcąc rozszerzyć szwedzko-fińską współpracę wojskową. W razie sukcesu, siły powietrzne obu krajów faktycznie opierałyby się na tych samych maszynach. Zdaniem części ekspertów, m.in. z Atlantic Council, taka opcja zapewne będzie przez Finlandię poważnie rozważana. Saab do swojej oferty obejmującej 64 myśliwce Gripen „dorzuca” też dwa samoloty wczesnego ostrzegania GlobalEye. Jednocześnie, Saab potrzebuje sukcesy w tym obszarze po tym, jak przegrał w podobnym przetargu na myśliwce dla Szwajcarii.

Amerykański Boeing wraz ze swoimi F/A-18 Block III Super Hornet proponuje Finlandii także oparte na tego typu maszynie samoloty walki elektronicznej EA-18G Growler. Deklaruje też „znaczące, długoterminowe możliwości” dla fińskiego przemysłu.

Z kolei Lockheed Martin podkreśla zaawansowanie technologiczne swoich samolotów wielozadaniowych 5. generacji F-35. Kusi też Finów możliwością stworzenia miejsc pracy w zakresie wysokich technologii. Amerykański koncern twierdzi też, że ich myśliwiec jest „najbardziej opłacalny” finansowo, co analitycy fińskiego rządu zapewne dokładnie zweryfikują.

Producenci Eurofightera zwracają uwagę, że wybór ich oferty daje Finlandii „łączność europejska”. Według BAE Systems, w razie wyboru Eurofightera, fiński rząd „może mieć wpływ na przyszły program i produkt, uzyskując pewność, że samolot zostanie skrojony odkładnie pod fińskie potrzeby”.

Jesienią 2020 roku Departament Stanu USA wydał dwa pozwolenia na sprzedaż samolotów bojowych, które są oferowane w przetargu prowadzonym obecnie w Finlandii. Zgoda jest związana z samolotami F-35A i F/A-18E/F Super Hornet, a także EA-18G Growler.

defensenews.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply