Centralny Port Komunikacyjny ma kosztować maksymalnie 8 miliardów euro, a do 20 proc. kapitału mają wyłożyć inwestorzy branżowi i finansowi, których kilku wyraziło już zainteresowanie inwestycją – pisze “Puls Biznesu”.
“Aktualne szacunki wskazują, że koszt budowy lotniska nie przekroczy 8 mld EUR. Nakłady będą ponoszone w większości przez inwestorów prywatnych. Jest to wartość realna, wyrażona według obecnej wartości pieniądza. Zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli na przykład obligacji lub kredytu konsorcjalnego. Na organizację finansowania dłużnego przyjdzie jednak czas później” – mówi cytowany przez “PB” prezes CPK Mikołaj Wild.
“Zaczniemy natomiast od 40 proc., które chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących udziały w spółce lotniskowej, operatorze Portu Solidarność. Tę pulę podzielimy proporcjach: 51 proc. dla skarbu państwa i państwowych osób prawnych oraz 49 proc. dla inwestorów branżowych i finansowych” – podkreśla Wild.
„PB” piszę, że udało mu się pozyskać informacje, wedle których do CPK zgłosiły się np. globalne fundusze inwestycyjne. Spółka do współpracy miała zaprosić również operatorów lotnisk – wśród zainteresowanych ma być Incheon International Airport Corporation (IIAC), zarządca lotniska w Seulu, doradca strategiczny CPK.
Prezes CPK zapowiada, że spółka planuje mieć do połowy przyszłego roku „krótką listę inwestorów i na tyle skrystalizowaną strukturę właścicielską, żeby możliwe było podpisanie pierwszych umów inwestycyjnych”
Jak podaje „PB” spółka odpowiedzialna za powstanie lotniska ma być też bliska wyboru wykonawców czterech wielkich pakietów projektowych. Do przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego (tzw. master architekta) z budżetem wysokości 1 mld zł zaproszono pięć biur, które uczestniczyły w dialogu konkurencyjnym – brytyjskie Foster Partners i Zaha Hadid, amerykańskie Kohn Pedersen Fox (KPF), hiszpańskie Vidal Asociados Estudio de Arquitectura oraz amerykańsko-libańskie Dar Al-Handasah i Perkins and Will.
CZYTAJ TAKŻE: Konsolidacja na polskim rynku lotniczym. PPL i CPK łączą siły
“W najbliższych dniach podpiszemy umowę z generalnym projektantem inżynierii lądowej – na projekt dróg startowych i kołowania, płyt postojowych itd. Jej wartość to kilkaset milionów złotych. Będą też kontrakty z zakresu tzw. support infrastructure engineering z podmiotami odpowiedzialnymi za inwestycje kubaturowe, np. cargo, wieżę, MRO [hangary serwisowe – red.] itp. Podzielimy je na dwie części: stricte lotniskową i obejmującą obiekty, w przypadku których doświadczenie lotniskowe nie będzie kluczowe. Ostatni z wielkich pakietów dotyczy integracji systemu lotniskowego” – mówi cytowany przez gazetę Mikołaj Wild, zapewniając, że otwarcie CPK w 2028 roku “jest realne”.
CZYTAJ TAKŻE: NIK o CPK: szereg pozytywnych ocen, wystąpiły jednak nieprawidłowości – termin realizacji jest zagrożony
Kresy.pl / pb.pl
Następna dobra informacja.