Podpisano umowę ramową ze spółką Centralny Port Komunikacyjny na budowę układu drogowego, łączącego teren lotniska z siecią dróg publicznych. Kontrakt opiewa na 2,28 mld zł. Równolegle rozstrzygnięto przetarg na projekt budynków administracyjnych i infrastruktury technicznej.
Konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner) podpisało umowę ramową ze spółką Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie i budowę układu drogowego łączącego teren przyszłego lotniska z siecią dróg publicznych. Maksymalna wartość umów wykonawczych może wynieść 2 mld 279 mln zł netto, a okres realizacji ustalono na 72 miesiące od dnia podpisania umowy.
Zawarta umowa określa ramowe zasady zawierania przyszłych kontraktów wykonawczych w ramach zadania inwestycyjnego. Jak zaznaczono w komunikacie Mirbudu, dokument będzie realizowany równolegle z umowami podpisanymi z innymi wykonawcami wybranymi w postępowaniu ramowym, co ma umożliwić im udział w dalszych etapach przetargów.
Podpisany kontrakt wpisuje się w szerszą ofensywę inwestycyjną zapowiadaną przez CPK na 2025 r. Największe przetargi planowane w tym okresie będą dotyczyć m.in. budowy dróg dojazdowych, terminala pasażerskiego, nowej linii kolejowej Warszawa–Łódź oraz wyboru Generalnego Inżyniera projektu lotniskowego. Każde z postępowań ma przekraczać wartość 1 mld zł.
Równolegle rozstrzygnięto przetarg na projekt budynków administracyjnych i infrastruktury technicznej, który zrealizuje konsorcjum AKE Studio, APA Czech Duliński Wróbel Architektura i ATP Kraków. Wartość tego kontraktu wynosi 4,9 mln zł netto.
Oprócz budowy dróg, Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła w kwietniu wybór wykonawcy tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią. Konsorcjum budowlane PORR zrealizuje zadanie za 1,761 mld zł. To najkorzystniejsza spośród pięciu ofert ocenianych według kryteriów ceny oraz doświadczenia.
Jak pisaliśmy, według przedstawionej przez Tuska koncepcji, połączenia kolejowe w ramach CPK mają zostać znacząco zmodyfikowane, koncentrując się na połączeniu największych miast ze sobą i z Warszawą w taki sposób, by podróż koleją ze stolicy do Warszawy, Wrocławia, Katowic czy Gdańska trwała 100 minut. „Gęsta sieć będzie obsługiwała realne potoki pasażerów, a nie ideologiczne wymysły” – oświadczył. Dodał, że na początku ma powstać tzw. Y – igrek, czyli Kolej Dużych Prędkości, łącząca Warszawę i Łódź z rozwidleniem na Poznań i Wrocław. Drugi element, nazwany „blisko lotnisko”, zakłada rozbudowę sieci lotnisk regionalnych.
Rząd zapowiedział, że do 2030 r. łączne inwestycje infrastrukturalne w drogi i kolej wyniosą 482 mld zł, a projekt CPK pochłonie kolejne 130 mld zł. Oczekiwane jest znaczne ożywienie w sektorze budowlanym, szczególnie w segmencie kolejowym.
21 kwietnia informowaliśmy, że projekt budowlany lotniska CPK, który miał być zatwierdzony do końca 2025, jest w dalszym ciągu nieodebrany
Harmonogram miał wyglądać następująco:
- koniec 2024 r. – decyzja lokalizacyjna,
- 2026 r. – uzyskanie pozwolenia na budowę projektu lotniskowego,
- 2029 r. – zakończenie budowy tunelu i stacji podziemnej stacji kolejowej,
- 2030 r. – zakończenie budowy lotniska,
- 2032 r. – przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina na nowe lotnisko centralne w Baranowie.
W poniedziałek Maciej Wilk, ekspert ds. lotnictwa i prezes stowarzyszenia Tak dla CPK wskazał, że projekt budowlany lotniska jest w dalszym ciągu nieodebrany.
Niedawno niemiecki portal Travelbook.de opisywał zmiany, jakie do projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego wprowadza rząd Donalda Tuska. Serwis zwracał uwagę na “spokojniejsze cele” i mniejszą planowaną liczbę pasażerów.
Premier Donald Tusk ogłosił w czerwcu ub. roku decyzję w sprawie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że Polska „już za kilka lat” stanie się “jednym wielkim megalopolis”. Według niego, w „projekt nowoczesnej komunikacji” miałyby zostać włączone „wszystkie duże miasta” w naszym kraju, a inwestycja miałaby objąć zbudowanie lotniska pod Baranowem do 2032 roku i rozbudowę regionalnych portów lotniczych. Premier mówił też w tym kontekście o rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT. Wyraził jednak opinię, że LOT “gigantów nie dogoni”.
Krytyka ze strony Koalicji Obywatelskiej
Przypominamy, że Donald Tusk w czasie trwania kampanii wyborczej w Brzezinach powiedział, że „CPK to jest polityczny pomysł i w wielu wymiarach chory pomysł”. Zapowiedział również, że zweryfikuje ten projekt po wyborach.
Równie negatywnie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym wypowiadał się Rafał Trzaskowski. W 2018 roku prezydent Warszawy kwestionował pomysł stworzenia CPK, ponieważ w Niemczech powstaje duży port komunikacyjny – „Mamy gigantomanię PMM, który proponuje lotnisko w szczerym polu. W Berlinie udało się po latach i będziemy mieli lotnisko, które… no trudno będzie z nim konkurować” – pisał na Twitterze Trzaskowski.
Szczegóły inwestycji
Centralny Port Komunikacyjny ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach lotniczych i kolejowych ze spójnym z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Nowy port będzie początkowo przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie.
Według planów CPK będzie największym w Europie Środkowo-Wschodniej węzłem transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe. Jak przebywały pierwotne prognozy, w 2030 roku cargo CPK wyniosłoby 0,5 mln ton, w 2035 podwoiłoby się, a pod koniec planowanego okresu w 2060 roku wyniosłoby 1,75 mln ton. Przykładowo obecnie lotnisko we Frankfurcie obsługuje 2,1 mln ton cargo rocznie, lotnisko Charlesa de Gaulle’a w Paryżu – 2,1 mln, a londyńskie Heathrow – 1,7 mln.
Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld złotych.
W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć spółka CPK poinformowała, że zawarto już ponad 500 transakcji, a zakupione nieruchomości objęły łącznie 1800 ha. Zgłoszono już 95 proc. budynków i 88 proc. gruntów w rejonie przyszłego lotniska. Trwają także pierwsze zakupy nieruchomości pod Kolejowy PDN na odcinku Warszawa–Łódź.
Kresy.pl/BusinessInsider.com.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!