Blisko 161 mln zł kary właściciela sieci Biedronka

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na właściciela sieci supermarketów Biedronka, spółkę Jeronimo Martins Polska, karę w wysokości prawie 161 mln złotych. Chodzi o akcję „Tarcza antyinflacyjna Biedronki”.

We wtorek prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny poinformował o decyzji w sprawie Jeronimo Martins Polska i prowadzonej przez należącą do niego sieć sklepów Biedronka promocji „Tarcza antyinflacyjna Biedronki”. Uznano, że akcja naruszała zbiorowe interesy konsumentów poprzez skomplikowane zasady, niewspółmierne korzyści i ograniczoną dostępność regulaminu.

Przeczytaj: „DGP”: właściciel Biedronki wyprowadził z Polski ponad 2 mld złotych

Akcja sieci Biedronka była odpowiedzią na rosnącą w ostatnich miesiącach inflację. W jej ramach obiecywano klientom, że jeśli w innym sklepie znajdą w niższej cenie artykuł znajdujący się na liście 150 najpopularniejszych produktów Biedronki, to wtedy sklep zwróci różnicę w cenie.

 

UOKiK stwierdził jednak, że praktyka stosowana w promocji była nieuczciwa. Klient musiał nie tylko znaleźć tańszy produkt, ale również go kupić – do tego w jednym z wymienionych w regulaminie sklepów oraz w konkretnym terminie. Następnie trzeba było zrobić zdjęcie etykiety kupionego produktu, wypełnić elektroniczne zgłoszenie i na własny koszt odesłać komplet dokumentów.

Urząd zakwestionował też sposób wypłacania różnicy cenowej na zakupionych towarach. Reklama sugerowała, że zwrot będzie następował w gotówce. W rzeczywistości, klient otrzymywał e-kod o wartości różnicy na zakupy w sklepach sieci. Taki kod, wart nawet tylko kilkanaście groszy, był ważny tylko przez 7 dni. Ponadto zaznaczono, że sieć Biedronka nie zapewniała konsumentom dostępu do regulaminu promocji.

„Jeronimo Martins Polska promowało akcję, która w materiałach reklamowych naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wprowadzający w błąd klientów sieci Biedronka przekaz marketingowy, mający przyciągnąć do sklepów rzesze konsumentów, dotyczył podstawowych warunków oferty – tego co powinni zrobić, co mogą zyskać i gdzie znajdą zasady akcji” oświadczył prezes Chróstny.

W związku z tym, spółka Jeronimo Martins Polska została ukarana za trzy opisane wyżej praktyki stosowane podczas promocji akcji. Łącznie musi zapłacić blisko 161 mln zł kary.

UOKiK przypomina, że wtorkowa decyzja to już kolejna kara dotycząca sieci supermarketów Biedronka. Wcześniej urząd kwestionował m.in. takie praktyki, jak rozbieżności w cenach przy kasie i na półce czy błędne oznakowanie pochodzenia warzyw i owoców. Obie decyzje zostały potwierdzone przez sąd pierwszej instancji.

Przeczytaj: UOKiK nałożył na Biedronkę karę w wysokości ponad 723 milionów złotych

Czytaj także: Wiceminister rolnictwa: jestem za repolonizacją Żabki, Lidla i Biedronki

UOKiK / dorzeczy.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply