Ministerstwo Spraw Zagranicznych poleciło w czwartek Ambasadzie RP w Berlinie podjęcia działań w sprawie niemieckiej reklamy “Nowa Polka babci”.

Z uwagi na liczne doniesienia prasowe oraz głosy oburzenia polskich i niemieckich obywateli, informujących o „obraźliwej”, noszącej znamiona „rasistowskie”, kampanii reklamowej niemieckiej agencji poradnictwa i pośrednictwa opiekuńczego, kierownictwo Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP poleciło Ambasadzie RP w Berlinie sprawdzenie, czy rzeczywiście taka kampania ma miejsce, i czy w ramach tej kampanii naruszane są interesy i dobre imię obywateli polskich pracujących w Niemczech, a w razie potwierdzenia tego rodzaju faktów podjęcie stosownych działań – poinformowało w czwartek MSZ.

Polska placówka dyplomatyczna w Berlinie ustaliła, że wspomniana agencja posługiwała się sloganem reklamowym „Oma’s neue Polin!” (po pol. „Nowa Polka babci”) również w bieżącym roku. Potwierdziła to również kancelaria adwokacka CBH Rechtsanwälte, która występuje w imieniu agencji, i w piśmie z 31 maja 2021 r. informuje nas, że jej „klient reklamuje się na autobusach komunikacji miejskiej w Oldenburgu od kwietnia ubiegłego roku do dziś”.

Treść pisma wspomnianej kancelarii w pełni potwierdza obawy resortu spraw zagranicznych. Niemiecka firma nie tylko nie widzi w tym sloganie nic obraźliwego, ale wręcz przeciwnie, twierdzi ona, że hasło reklamowe oddaje w pełni niemiecką rzeczywistość i w związku z tym nie zamierza nic w tej sytuacji zmieniać.

W tej sytuacji Ambasada RP w Berlinie wystosowała do dyrektora zarządzającego Procura Care UG, p. Franka Schlütera, pismo z żądaniem usunięcia reklam z autobusów, jeśli w dalszym ciągu się tam znajdują, wskazując jednocześnie szereg argumentów natury prawnej, społecznej oraz historycznej, domagając się zaprzestania podobnych praktyk. Obecnie oczekuje na reakcję agencji.

“Jesteśmy wdzięczni polskim i niemieckim obywatelom oraz organizacjom branżowym i politycznym z Oldenburga, z całej Dolnej Saksonii oraz z innych regionów Niemiec, a także polskim i niemieckim mediom, które zauważyły ten problem i publicznie dały wyraz swojej dezaprobacie” – poinformowało MSZ.

Zdjęcie kontrowersyjnej reklamy zostało opublikowane na twitterowym koncie Pflege Professionell.

„Nowy golden retriever Hannesa”, „Nowe Audi mamy”, „Nowe Playstation Sabine”, „Nowa Polka babci!” – Są dni, kiedy z rana można zwymiotować. Kiedy zamieniasz ludzi w przedmioty lub dobytek… – czytamy we wpisie.

Obrzydliwe, biorąc pod uwagę również najnowszą historię Niemiec. Wysłałem go od razu na adres [email protected] – kto to robi? Również: wielkie podziękowania dla wszystkich zagranicznych pracowników służby zdrowia i opieki społecznej! – napisał w komentarzu jeden z internautów.

Zło. Przede wszystkim dlatego, że nie tylko wymyśliła to agencja reklamowa, ale też przemówiło to do klientów. A więc cała grupa ludzi, którzy nie widzą, jak całkowicie błędne jest to sformułowanie – zauważył inny.

Kresy.pl/MSZ

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply