Ministerstwo Spraw Zagranicznych poleciło w czwartek Ambasadzie RP w Berlinie podjęcia działań w sprawie niemieckiej reklamy “Nowa Polka babci”.
Z uwagi na liczne doniesienia prasowe oraz głosy oburzenia polskich i niemieckich obywateli, informujących o „obraźliwej”, noszącej znamiona „rasistowskie”, kampanii reklamowej niemieckiej agencji poradnictwa i pośrednictwa opiekuńczego, kierownictwo Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP poleciło Ambasadzie RP w Berlinie sprawdzenie, czy rzeczywiście taka kampania ma miejsce, i czy w ramach tej kampanii naruszane są interesy i dobre imię obywateli polskich pracujących w Niemczech, a w razie potwierdzenia tego rodzaju faktów podjęcie stosownych działań – poinformowało w czwartek MSZ.
Polska placówka dyplomatyczna w Berlinie ustaliła, że wspomniana agencja posługiwała się sloganem reklamowym „Oma’s neue Polin!” (po pol. „Nowa Polka babci”) również w bieżącym roku. Potwierdziła to również kancelaria adwokacka CBH Rechtsanwälte, która występuje w imieniu agencji, i w piśmie z 31 maja 2021 r. informuje nas, że jej „klient reklamuje się na autobusach komunikacji miejskiej w Oldenburgu od kwietnia ubiegłego roku do dziś”.
Treść pisma wspomnianej kancelarii w pełni potwierdza obawy resortu spraw zagranicznych. Niemiecka firma nie tylko nie widzi w tym sloganie nic obraźliwego, ale wręcz przeciwnie, twierdzi ona, że hasło reklamowe oddaje w pełni niemiecką rzeczywistość i w związku z tym nie zamierza nic w tej sytuacji zmieniać.
W tej sytuacji Ambasada RP w Berlinie wystosowała do dyrektora zarządzającego Procura Care UG, p. Franka Schlütera, pismo z żądaniem usunięcia reklam z autobusów, jeśli w dalszym ciągu się tam znajdują, wskazując jednocześnie szereg argumentów natury prawnej, społecznej oraz historycznej, domagając się zaprzestania podobnych praktyk. Obecnie oczekuje na reakcję agencji.
“Jesteśmy wdzięczni polskim i niemieckim obywatelom oraz organizacjom branżowym i politycznym z Oldenburga, z całej Dolnej Saksonii oraz z innych regionów Niemiec, a także polskim i niemieckim mediom, które zauważyły ten problem i publicznie dały wyraz swojej dezaprobacie” – poinformowało MSZ.
Zdjęcie kontrowersyjnej reklamy zostało opublikowane na twitterowym koncie Pflege Professionell.
„Nowy golden retriever Hannesa”, „Nowe Audi mamy”, „Nowe Playstation Sabine”, „Nowa Polka babci!” – Są dni, kiedy z rana można zwymiotować. Kiedy zamieniasz ludzi w przedmioty lub dobytek… – czytamy we wpisie.
“Hannes neuer golden Retriever”, “Mama’s neuer Audi”, “Sabine’s neue Playstation”, “Oma’s neue Polin!” – Es gibt Tage an denen könnte ich schon am Morgen kotzen.
Wenn man Menschen zu Gegenständen oder Besitztümern macht. Wer sich solche Werbeslogans ausdenkt, dem….. pic.twitter.com/9Ch97wA5PQ— Pflege Professionell (@PProfessionell) May 28, 2021
Obrzydliwe, biorąc pod uwagę również najnowszą historię Niemiec. Wysłałem go od razu na adres [email protected] – kto to robi? Również: wielkie podziękowania dla wszystkich zagranicznych pracowników służby zdrowia i opieki społecznej! – napisał w komentarzu jeden z internautów.
??. Ekelhaft, auch in Anbetracht der jüngeren deutschen Geschichte. Ich hab das mal gleich geschickt an den [email protected] – wer macht mit? Außerdem: ein riesiges Dankeschön an alle ausländischen Arbeitskräfte im Gesundheits- und Sozialwesen!
— Henning Stein, pathologist (@fine1102) May 28, 2021
Zło. Przede wszystkim dlatego, że nie tylko wymyśliła to agencja reklamowa, ale też przemówiło to do klientów. A więc cała grupa ludzi, którzy nie widzą, jak całkowicie błędne jest to sformułowanie – zauważył inny.
Übel. Vor allem weil das nicht nur bei der Werbeagentur erdacht, sondern auch bei der Kundschaft durchgewunken wurde. Also eine ganze Reihe Menschen die nicht blickt, wie absolut daneben diese Formulierung ist.
— DarkRose (@RoseStriped) May 28, 2021
Kresy.pl/MSZ
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!