“Kościół prawosławny na Ukrainie powinien się jednoczyć wokół swej stolicy patriarszej w Kijowie, gdyż tutaj dokonał się chrzest naszych przodków” – stwierdził patriarcha Filaret. Zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego opublikował swe przesłanie z okazji obchodzonej dziś rocznicy chrztu Rusi.

W dokumencie tym sprzeciwił się podporządkowywaniu ukraińskiego prawosławia rosyjskiej hierarchii. Na Ukrainie rocznica chrztu św. Włodzimierza jest świętem państwowym i dniem wolnym od pracy.

Patriarcha Filaret – nawiązując do wizyty na Ukrainie patriarchy moskiewskiego Cyryla I – podkreślił, że kierowany przez niego [Filareta] Kościół nie może przyjąć jedności narzuconej przez zagranicznego hierarchę.

“Darzymy szacunkiem bratnie narody prawosławne, pragniemy żyć z nimi w jedności wiary i modlitwy, aby jedyny Ukraiński Kościół Lokalny był traktowany jako Kościół siostrzany, równy w godności z Kościołami patriarchatu Konstantynopolitańskiego i Moskiewskiego, Gruzińskiego, Rumuńskiego i innymi. Nie możemy jednak sprzyjać rozwiązaniom, w których zamiast jedności w Chrystusie usiłuje się nam narzucić jedność pod władzą zagranicznego hierarchy” – czytamy w orędziu patriarchy Filareta.

Odrzucił on zdecydowanie usiłowania postawienia znaku równości między jednością Chrystusowego Kościoła a jednością struktur “pewnego patriarchatu”, utożsamiania odrzucenia władzy zagranicznego hierarchy z “oddzieleniem od Chrystusowego Kościoła”.

Zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego przestrzegł też przed nowymi formami współczesnego bałwochwalstwa i fałszywym pojmowaniem wolności. Wezwał wiernych do życia w jedności, pokoju i miłości prawdziwego Kościoła lokalnego Patriarchatu Kijowskiego.

Na Ukrainie obecne są 3 Kościoły prawosławne: Ukraiński Kościół Prawosławny podlegający Patriarchatowi Moskiewskiemu; Ukraiński Kościół Lokalny, kierowany przez metropolitę Filareta i Ukraiński Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Igor (Isyczenko, któremu przewodzi arcybiskup Igor Isyczenko. Te dwa ostatnie nie mają charakteru kanonicznego nie są uznawane przez inne Kościoły prawosławne.

KAI/Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply