Ukraina złożyła we wtorek w Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości ONZ w Hadze pozwy przeciw Rosji, oskarżając ją o nielegalną aneksję Krymu, wspieranie terroryzmu na ukraińskim terytorium i łamanie wobec Tatarów konwencji przeciwko dyskryminacji rasowej. Zażądano też odszkodowania za zestrzelenie w 2014 roku nad ukraińskim terytorium malezyjskiego samolotu pasażerskiego.

-Ukraina zwraca się do Trybunału o orzeczenie, że Federacja Rosyjska ponosi międzynarodową odpowiedzialność za wspieranie terroryzmu– poinformował Trybunał w oświadczeniu, podkreślając, że Kijów oskarża Moskwę o interwencję militarną na Ukrainie, finansowanie aktów terrorystycznych, naruszanie praw człowieka milionów ukraińskich obywatelii potępia akty terrorystycznepopełnione przez sojusznikówMoskwy na Ukrainie.

Władze Ukrainy podają jako przykłady aktów terrorystycznychostrzał artyleryjski cywilnych celów, czy zestrzelenie samolotu malezyjskich linii lotniczych lecącego z Amsterdamu do Kuala Lumpur 17 lipca 2014 roku nad Donbasem.

Czytaj również: Wicepremier Ukrainy twierdzi, że Rosja odpowie za zestrzelenie malezyjskiego samolotu

Ukraina zarzuca Rosji łamanie na zaanektowanym Krymie międzynarodowej konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej poprzez systematyczne stosowanie wobec Tatarów represji politycznych, w tym tłumienie prawa do wypowiedzi i uniemożliwianie demonstrowania kulturowej tożsamości przez tę mniejszość etniczną.

Skierowanie pozwów do Trybunału polecił wczoraj prezydent Petro Poroszenko. W wydanym komunikacie napisał, że Rosja musi zapłacić karę za agresję. Podkreślił, że Federacja Rosyjska brutalnie narusza od trzech lat prawo międzynarodowe, bezprawnie zajmuje Krym, prowadzi bezprawną okupację wschodu naszego kraju na obszarach obwodu donieckiego i ługańskiego oraz realizuje politykę wyniszczania i dyskryminacji na Krymie.

Strona ukraińska twierdzi, że Rosja zwiększyła swoją ingerencję w sprawy ukraińskie do niebezpiecznego poziomu, a tym samym naruszyła zasady międzynarodowej konwencji o zwalczaniu terroryzmu “poprzez zapewnienie finansowania działalności zbrojnych ugrupowań.

Nie wyznaczono jeszcze terminów przesłuchań w sprawie pozwów Ukrainy przeciwko Rosji. Przesłuchania potrwają prawdopodobnie wiele miesięcy.

kresy.pl/ pap

3 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. mop
    mop :

    Analitycy CIA wskazali na to, że zdjęcia amerykańskiego satelity rozpoznawczego pokazują iż rakieta która zestrzeliła MH17 została wystrzelona przez wojska ukraińskie z wyrzutni rządowej, a nie przez prorosyjskich rebeliantów.
    Należący do ukraińskiego rządu radar wyrzutni funkcjonował, kiedy zestrzelono malezyjski samolot

    Na krótko przed tym, jak w mediach zaczęły pojawiać się informacje o zestrzeleniu malezyjskiego Boeinga 777 nad terenami kontrolowanymi przez noworosyjskich powstańców, jeden z cywilnych kontrolerów lotu na kijowskim lotnisku w Boryspolu za pośrednictwem serwisu Twitter zaczął na bieżąco relacjonować sytuację. O jego wpisach informuje portal GlobalResearch.ca.

    Konto @spainbuca należało do Hiszpana znanego tylko pod imieniem (lub pseudonimem) „Carlos”, od pięciu lat pracującego jako kontroler lotów na kijowskim lotnisku. Konto założono w 2010 roku a obserwowało je 11 tysięcy osób. Autor często dzielił się za jego pośrednictwem informacjami z życia ukraińskiego lotniska.

    Wieczorem 17 lipca, jeszcze zanim świat obiegły relacje o tragicznym końcu MH17, „Carlos” porzucił dotychczasowy lekki ton swoich wpisów. W ciągu dwóch następnych godzin w kolejnych krótkich wiadomościach przekazał między innymi:

    – do wieży kontroli lotów w porcie lotniczym Kijów-Boryspol 7 minut po zniknięciu samolotu z radaru wkroczyły ukraińskie służby specjalne wraz z obcokrajowcami, już wtedy mówiono o zestrzeleniu;
    – w ciągu trzech ostatnich minut lotu MH17 towarzyszyły dwa ukraińskie myśliwce, widziane na radarach przez personel kontroli lotów;
    – o eskorcie MH17 przez ukraińskie myśliwce wiedzieli ludzie z ministerstwa spraw wewnętrznych, ale nie wojskowi;

    Lot MH17 był eskortowany przez 2 ukraińskie mysliwce do 3 minut zanim zniknął z radaru. Zapisy radaru skonfiskowano natychmiast po zestrzeleniu MH17.

    Ukraińscy wojskowi kontrolerzy lotów, w komunikacji wewnętrznej, przyznali iż zaangazowane było ukraińskie wojsko. Pewien ukraiński ‚czatter’ wojskowy powiedział, że nie wiedział skąd przyszedł rozkaz zestrzelenia samolotu.

    [Ukrainian millitary escorted B777 until 3 minutes before … / 2 Ukrainian Fighter Jets Escorted MH17 before it was Shot Down]

    16 lipca 2014, ukraińskie wojsko ustawiło [deployed] wyrzutnię Buk koło Doniecka [near Donetsk], gdzie spadł malezyjski samolot.

    Katastrofa malezyjskiego samolotu na Ukrainie [Malaysia Airlines plane crashes in Ukraine]

    Putin mógł być celem zestrzelenia [Putin May Have Been the Target of the Plane Shot Down].

    http://www.youtube.com

    Kurs MH17 zmieniony?

    Podczas gdy media skupiają się na malezyjskich liniach, Izrael rozpoczyna atak lądowy na Gazę [Israel starts its Gaza ground offensive]. Obecnie Ukrainą rządzą żydowscy Ukraińcy w sojuszu z nazistowskimi Ukraińcami.

    Z Jim Stone’s blog:

    „Mocne dowody empiryczne: samolot zestrzelił Izrael.

    „Samolot zestrzelony ok. 14:15 UTC. Izraelski atak na Gazę: 14:00 UTC. Dostrzegacie tu jakiś związek?”

    Grupa najemników: trasa lotu MH17 ZMIENIONA

    [Goon Squad: Malaysian Air Flight 17 flight path REROUTED].

    Z racji użycia we wpisach języka hiszpańskiego, pozostały one niezauważone przez większość komentujących bieżące wydarzenia 17 lipca. Krótki wywiad z „Carlosem” przeprowadziła jedynie hiszpańskojęzyczna redakcja kanału Russia Today – mówi w nim on, że z racji swoich ostatnich wpisów otrzymał liczne pogróżki od ludzi związanych z „Majdanem” a ukraińskie władze dały mu i jego rodzinie 24 godziny na opuszczenie kraju. Treść wpisów w tym materiale nie jest komentowana ani rozwijana. Konto @spainbuca zostało usunięte z Twittera.

    Informacje podawane przez kontrolera lotów pokrywają się z tymi upublicznionymi przez brytyjskie media. Jak podaje „Telegraph”, trasa ostatniego lotu MH17 była nietypowa: została odchylona od zwykłego kursu o kilkaset kilometrów na północ. Co najmniej dziesięć poprzednich lotów MH17 nie przebiegało nawet w pobliżu terenów objętych walkami. Dla gazety wypowiedział się Robert Mark, pilot komercyjny i redaktor magazynu „Aviation International News Safety”, potwierdzając, że według zapisu tras lotów 17 lipca MH17 leciał nietypową trasą. Dodał także, że w przypadku gdyby był kapitanem tego rejsu i otrzymał polecenie zmiany trasy na przebiegającą nad rejonem walk, nigdy by się na to nie zgodził z własnej woli.