Tramwaje bydgoskiej Pesy zainaugurowały na kijowskich ulicach

Pierwszy pojazd polskiego producenta został dopuszczony do liniowej eksploatacji w ukraińskiej stolicy. Niebawem kolejne dostawy.

W kwietniu br. Kijówpastrans, operator tramwajów w stolicy Ukrainy, rozstrzygnął przetarg na dostawę dziesięciu niskopodłogowych pojazdów na korzyść bydgoskiej Pesy. Wartość kontraktu to 11,5 mln euro. Przed zdobyciem kontraktu Pesa wysłała do Kijowa pokazowy trzyczłonowy tramwaj z rodziny pojazdów Fokstrot.

Pod koniec sierpnia Ukraińcy odebrali pierwszy z zamówionych dziesięciu tramwajów. Kilka dni temu wprowadzono go do ruchu na linii szybkiego tramwaju nr 3. W ramach promocji linii nowym tramwajem podróżował Mer Kijowa Witalij Kliczko, który zdecydował się na przetestowanie pojazdu w czasie normalnego kursu z pasażerami . – To jest nowoczesny tramwaj czwartego pokolenia, ma niską podłogę oraz rampę dla osób niepełnosprawnych. Jest cichy, wyposażony w monitory, system monitoringu oraz klimatyzacji; najbardziej cieszę się z tego, że chwalą go mieszkańcy – zachwalał pojazd Kliczko.

Dostarczane przez Pesę do stolicy Ukrainy pojazdy zgodnie ze specyfikacją mają mieć 26-28 metrów długości. Są złożone z trzech członów. Ich szerokość określono na 2,45-2,5 metra. Pojazdy powinny być zdolne do pracy na wzniesieniach nie mniejszych niż 80 promili. W pojeździe powinno być co najmniej 60 miejsc siedzących. Fokstroty są przystosowane dla osób niepełnosprawnych, w pełni klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej i ładowarki USB.

Kolejny tramwaj ma zostać dostarczony nad Dniepr w listopadzie br.

Władze Kijowa finansują zakup nowoczesnych tramwajów między innym z kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Pesa wciąż liczy także na sprzedaż wyprodukowanych już Fokstrotów do Moskwy. Po Moskwie jeździ aktualnie 60 ze 120 zamówionych Fokstrotów. Pesa zaczęła produkcję reszty, kilkanaście było nawet praktycznie gotowych, ale Moskwa z powodu trudności finansowych nie może ich odebrać. Wbrew pojawiającym się wcześniej informacjom, ze względu na różnice techniczne sieci tramwajowych Pesa nie sprzedaje ich do Kijowa. Ukraińska stolica otrzymuje nowe pojazdy, a moskiewskie Fokstroty wciąż czekają na odbiór.

kresy.pl/ transport-publiczny.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. jaro7
    jaro7 :

    Czyli my im kredytujemy zakup naszych tramwajów?! A kiedy oni to spłacą? Zakładając że kiedykolwiek to spłacą!!! Przecież taki kretyn Żurawski vel Banderowski powie że nie muszą płacić i po sprawie.