Siły Powietrzne USA szukają zupełnie nowego, zaawansowanego myśliwca czwartej generacji, który ma zastąpić najstarsze F-16.
Siły Powietrzne w ramach budżetu na rok fiskalny 2023 chcą ująć zupełnie nowy myśliwiec „czwartej i pół lub piątej generacji minus” z możliwościami, które mieszczą się gdzieś pomiędzy F-16 z lat 70. XX wieku a najnowocześniejszymi myśliwcami piątej generacji, takimi jak F-22 i F-35 – przekazał szef sztabu sił powietrznych gen. Charles Brown.
„Jeśli mamy możliwość zrobienia czegoś jeszcze tańszego i szybszego, dlaczego nie? Nie kupujmy tylko z półki, rzućmy okiem na coś innego, co możemy zbudować” – powiedział Brown dziennikarzom.
W styczniu były szef Sił Powietrznych, Will Roper, ujawnił, że w ramach trwających badań tej służby pod rozwagę poddane zostanie również, czy kupować nowe F-16 od Lockheed Martin.
„Patrząc na nową linię produkcyjną F-16 w Południowej Karolinie, system ten ma wspaniałe ulepszone możliwości, o których warto pomyśleć w ramach naszych rozwiązań w zakresie wydajności” – powiedział Roper.
CZYTAJ TAKŻE: Siły Powietrzne USA ujawniają informacje nt. laserowego systemu zwalczania dronów
Brown nie jest jednak przekonany czy F-16 to najlepsza opcja.
„Nie wiem, czy faktycznie będzie to F-16. Właściwie to chcę mieć możliwość zbudowania czegoś nowego i innego niż F-16 – który ma niektóre z tych możliwości, ale potrzeba nam maszyny szybszej i z większymi cyfrowymi możliwościami”- powiedział.
Brown powiedział, że na szczycie listy znajdują się systemy z systemem obliczeniowym umożliwiającym bardzo szybkie aktualizacje kodu oprogramowania.
Trwające przygotowania do stworzenia przyszłego budżetu będą obejmowały modelowanie, symulację i analizę mającą na celu ustalenie właściwej kombinacji samolotów, ich zdolności i liczby potrzebnych do zapewnienia siłom powietrznym odniesienia sukcesu w przyszłych konfliktach.
Siły Powietrzne oficjalnie nie odstąpiły od planów zakupu 1763 konwencjonalnych odrzutowców F-35A od Lockheed, chociaż możliwe jest ograniczenie zamówienia do 1050 odrzutowców.
CZYTAJ TAKŻE: Kolejne problemy programu F-35
W ubiegłym roku służba złożyła pierwsze zamówienie na odrzutowce Boeing F-15EX w celu zastąpienia starzejących się F-15C / D i może kupić ponad 144 nowe samoloty. Pierwszy F-15EX zakończył swój inauguracyjny lot na początku tego miesiąca.
W międzyczasie linia F-16 firmy Lockheed przeszła do sprzedaży międzynarodowej od czasu jej przeniesienia do Greenville w Karolinie Południowej w 2019 roku.
Kresy.pl / defensenews.com
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!