Jak podaje ukraińska agencja rządowa, w ubiegłym roku do Rosji sprowadzono opony lotnicze wyprodukowane przez zachodnich producentów, w tym francuską firmę Michelin i brytyjską firmę Dunlop o wartości 30 mln dolarów.
Lotnictwo rosyjskie jest w ogromnym stopniu uzależnione od opon produkowanych za granicą. Według dostępnych rejestrów celnych zdecydowana większość opon importowanych do kraju w 2023 roku została wyprodukowana przez firmy z siedzibą we Francji , Wielkiej Brytanii, USA i Japonii.
Po inwazji Rosji na Ukrainę, USA i Unia Europejska nałożyły zakaz sprzedaży opon do Rosji, kolejno w lutym i kwietniu 2022 roku. Wielka Brytania wprowadziła konkretne ograniczenia w grudniu 2023 roku, podczas gdy Japonia podjęła działania w lipcu tego roku, ale zapisy celne wskazują na udane próby obejścia kontroli.
Opony francuskiego producenta Michelin stanowiły największą część importu w zeszłym roku (70 proc.), o wartości 28 mln dolarów. Według innych informacji Rosja otrzymała również dostawy od:
- amerykańskiej firmy Goodyear o wartości około 5,7 mln dolarów, z których połowa dotarła przez Chiny
- brytyjskiej Dunlop o wartości 1,2 mln, z czego 70 proc. sprowadzono do Rosji bez żadnych pośredników spoza Europy
- japońskiej Bridgestone za kwotę 800 tys. dolarów.
Rzecznik prasowy Michelin poinformował, że firma wszczęła dochodzenie w sprawie powyższych ustaleń. – „Po pierwsze, chcielibyśmy przypomnieć, że Michelin zaprzestał wszelkiego eksportu do Rosji od 15 marca 2022 roku. Grupa na stałe zamknęła również wszystkie swoje działania handlowe i przemysłowe w tym kraju. Ponadto firma Michelin zobowiązała się do skrupulatnego przestrzegania obowiązujących sankcji ekonomicznych i finansowych oraz utworzyła specjalną organizację wewnętrzną, która ma zapewnić tę zgodność. W odniesieniu do raportu Michelin jest w pełni zaangażowany i traktuje te informacje bardzo poważnie. Grupa naturalnie zbada wszystkie elementy, na które zwrócono jej uwagę, i podejmie wszelkie pilne i odpowiednie środki, gdy będzie to konieczne”.
W poprzednim artykule pisaliśmy o podobnym przypadku – kazachska firma Analyst Research Consulting (ARC) Group, która jest dystrybutorem francuskiego przedsiębiorstwa Safrana w Azji Centralnej, serwisuje rosyjskie samoloty Su-30SM przy użyciu sprzętu sprowadzonego z Francji.
Kresy.pl/theguardian.com
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!