Czarnogórskie Ministerstwo Inwestycji Kapitałowych opublikowało we wtorek dwa wcześniej poufne międzynarodowe studia wykonalności, które wykazały, że koszt budowy pierwszego etapu autostrady Bar-Boljare w wysokości 944 milionów dolarów był zawyżony. Pieniądze na budowę zostały pożyczone od chińskiego banku Exim.

Jak poinformował portal Balkan Insight, Czarnogórskie Ministerstwo Inwestycji Kapitałowych opublikowało we wtorek dwa wcześniej poufne międzynarodowe studia wykonalności, które wykazały, że koszt budowy pierwszego etapu autostrady Bar-Boljare w wysokości 944 milionów dolarów był zawyżony. Pieniądze na budowę zostały pożyczone od chińskiego banku Exim.

Według studium wykonalności przeprowadzonego przez URS Infrastructure and Environment, brytyjską firmę konsultingową, pierwsza faza autostrady powinna kosztować 803 mln euro, podczas gdy badanie przeprowadzone przez inną brytyjską firmę konsultingową, Scott Wilson Group, mówiło, że powinna ona kosztować 570 mln dolarów.

Zobacz też: Chiny największym inwestorem w Czarnogórze

Studia wykonalności zostały przeprowadzone w 2009 i 2012 roku, ale poprzedni rząd, który uruchomił projekt autostrady, uznał je za poufne. „Było dużo miejsca na korupcję, ponieważ poprzedni rząd uporczywie ukrywał informacje o finansowaniu autostrady” – powiedział Dejan Milovac z lokalnej organizacji pozarządowej MANS. „Minęło ponad sześć lat [od rozpoczęcia projektu], ale nadal nie wiemy dokładnie, ile to wszystko kosztowało obywateli Czarnogóry” – dodał Milovac.

Autostrada Bar-Boljare reprezentuje czarnogórski odcinek większej autostrady, która będzie biegła od wybrzeża Adriatyku do stolicy Serbii, Belgradu. China Road and Bridge Corporation, CRBC, buduje czarnogórski odcinek, a 85 procent pierwszego odcinka jest pokryta z 944 mln dolarów pożyczki z chińskiego Exim Bank.

Minister Inwestycji Kapitałowych Mladen Bojanic poinformował, że dotychczas rząd wypłacił inwestorom 724 mln euro za podstawową część robót i kolejne 38 mln euro za roboty dodatkowe. 12 listopada Bojanic poinformował, że pierwsza faza zostanie zakończona do końca listopada.

Według danych państwowych z grudnia 2020 r. dług publiczny Czarnogóry wynosił wówczas 90,85 proc. PKB, podczas gdy koszt samego 41-kilometrowego pierwszego etapu autostrady oszacowano na 45 proc. PKB.

Sąd Podstawowy w Podgoricy orzekł, że chińska firma budowlana CRBC musi zapłacić 200 000 euro za zatrucie ryb w rzece Tara podczas budowy autostrady. Lokalny klub wędkarski Tara i Moraca z miasta Kolasin złożył pozew przeciwko CRBC w kwietniu 2018 roku.

W marcu czarnogórska prokuratura wszczęła pierwsze państwowe śledztwo w sprawie szkód środowiskowych wyrządzonych rzece chronionej przez UNESCO, twierdząc, że firma rozpoczęła budowę obiektu bez uzyskania pozwoleń środowiskowych. Prokuratorzy stwierdzili, że w dużym stopniu i na dużym obszarze uszkodziła lokalne środowisko.

Czytaj także: Czarnogóra wprowadziła jednopłciowe związki partnerskie do swojego prawodawstwa

Kresy.pl/Balkan Insight

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply