Koleje Litewskie rozebrały 9-kilometrowy odcinek torów łączący rafinerię w Możejkach z Łotwą w 2008 roku, po zakupie zakładu przez Orlen.

Dyrektor generalny litewskiej państwowej spółki kolejowej Lietuvos Geleżinkeliai (LG) Mantas Bartuszka zapowiedział, że przedsiębiorstwo zaskarży decyzję KE o ukaraniu grzywną w wysokości prawie 28 mln euro. Kara została nałożona za rozebranie torów z Możejek do granicy z Łotwą, z których korzystał polski Orlen.



Bartuszka oświadczył na konferencji prasowej: Zaskarżymy decyzję Komisji Europejskiej. Mamy dwa miesiące na przygotowanie ostatecznej strategii i argumentów. Dodał, że jego przedsiębiorstwo będzie dążyło do zmniejszenia wysokości grzywny i obrony honoru firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Litewskie koleje zapłacą wielomilionową karę za szkodzenie Orlenowi

Dyrektor generalny litewskich kolei przypomniał, że dobre stosunki z Orlenem są ważne dla przedsiębiorstwa.

W 2008 r. Koleje Litewskie rozebrała 9-kilometrowy odcinek torów pomiędzy Możejkami a Łotwą. Z tego powodu rafineria Orlen Lietuva straciła najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich produktów. Zmusiło ją to do używania dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie.

Kresy.pl istnieją dzięki wsparciu Darczyńców
Pomogłeś już w tym miesiącu?

W 2008 r. polski koncern Orlen złożył w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej. Po pięciu latach KE rozpoczęła postępowanie przeciw litewskim kolejom. W tym samym czasie Orlen prowadził rozmowy z władzami Litwy, które zobowiązały się do rozwiązania problemu, jednak tego nie zrobiły.

W 2006 r. PKN Orlen nabył za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta, zarządzającej rafinerią w Możejkach. Później na mocy umowy z rządem Litwy kupił kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol.

Sześć lat temu Orlen kupił pozostałe 10 proc. akcji od rządu Litwy, wykupił udziały drobnych inwestorów i dysponuje obecnie całością akcji litewskiej rafinerii. 2009 r. zmieniono jej nazwę na Orlen Lietuva. Według danych udostępnionych przez PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva, a także na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje polski koncern naftowy wydał ok. 4 mld dol. Wynik netto Orlen Lietuva za 2016 r. osiągnął 238 mln dol., w pierwszym kwartale tego 43 mln dol. W chwili obecnej Orlen Lietuva pozostaje największym podatnikiem na Litwie.

Kresy.pl / nafta.wnp.pl

Reklama

Dlaczego zdecydowaliśmy się na ograniczenie dostępu do naszych treści?

Ponieważ nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Zawsze ktoś za nie płaci. Jeśli Czytelnicy nie wezmą na swoje barki finansowej odpowiedzialności za istnienie niezależnych, oddolnych inicjatyw dziennikarskich, takich jak Kresy.pl, wówczas na rynku pozostaną wyłącznie niskiej jakości tabloidy oraz media finasowane przez wielkie korporacje, partie polityczne i różnego rodzaju lobbies.

Miesięczny koszt funkcjonowania portalu Kresy.pl to 20000 zł. 7-osobowa redakcja pracuje w pełnym wymiarze i praca ta jest naszym podstawowym, najczęściej jedynym, źródłem dochodu. Kresy.pl nie powstają po godzinach, tworzone przez amatorów. Portal jest tworzony przez wykwalifikowanych dziennikarzy oraz specjalistów z zakresu polityki międzynarodowej, którzy codziennie starają się dotrzeć do informacji istotnych z punktu widzenia interesu naszej politycznej wspólnoty.

Jeśli cenisz naszą pracę, jeśli z niej korzystasz i uważasz, że zamknięcie portalu Kresy.pl byłoby stratą, prosimy dołącz do grona osób, które współtworzą finansowe podstawy funkcjonowania naszego serwisu.



1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz