Koleje Litewskie rozebrały 9-kilometrowy odcinek torów łączący rafinerię w Możejkach z Łotwą w 2008 roku, po zakupie zakładu przez Orlen.

Dyrektor generalny litewskiej państwowej spółki kolejowej Lietuvos Geleżinkeliai (LG) Mantas Bartuszka zapowiedział, że przedsiębiorstwo zaskarży decyzję KE o ukaraniu grzywną w wysokości prawie 28 mln euro. Kara została nałożona za rozebranie torów z Możejek do granicy z Łotwą, z których korzystał polski Orlen.

Bartuszka oświadczył na konferencji prasowej: Zaskarżymy decyzję Komisji Europejskiej. Mamy dwa miesiące na przygotowanie ostatecznej strategii i argumentów. Dodał, że jego przedsiębiorstwo będzie dążyło do zmniejszenia wysokości grzywny i obrony honoru firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Litewskie koleje zapłacą wielomilionową karę za szkodzenie Orlenowi

Dyrektor generalny litewskich kolei przypomniał, że dobre stosunki z Orlenem są ważne dla przedsiębiorstwa.

W 2008 r. Koleje Litewskie rozebrała 9-kilometrowy odcinek torów pomiędzy Możejkami a Łotwą. Z tego powodu rafineria Orlen Lietuva straciła najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich produktów. Zmusiło ją to do używania dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie.

Kresy.pl istnieją dzięki wsparciu Darczyńców
Pomogłeś już w tym miesiącu?

W 2008 r. polski koncern Orlen złożył w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej. Po pięciu latach KE rozpoczęła postępowanie przeciw litewskim kolejom. W tym samym czasie Orlen prowadził rozmowy z władzami Litwy, które zobowiązały się do rozwiązania problemu, jednak tego nie zrobiły.

W 2006 r. PKN Orlen nabył za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta, zarządzającej rafinerią w Możejkach. Później na mocy umowy z rządem Litwy kupił kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol.

Sześć lat temu Orlen kupił pozostałe 10 proc. akcji od rządu Litwy, wykupił udziały drobnych inwestorów i dysponuje obecnie całością akcji litewskiej rafinerii. 2009 r. zmieniono jej nazwę na Orlen Lietuva. Według danych udostępnionych przez PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva, a także na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje polski koncern naftowy wydał ok. 4 mld dol. Wynik netto Orlen Lietuva za 2016 r. osiągnął 238 mln dol., w pierwszym kwartale tego 43 mln dol. W chwili obecnej Orlen Lietuva pozostaje największym podatnikiem na Litwie.

Kresy.pl / nafta.wnp.pl

Reklama



1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz