Centralny Port Komunikacyjny w porozumieniu z Kolejami Ukraińskimi planuje w tym roku ogłosić przetarg na przygotowanie studium wykonalności transgranicznej linii do Lwowa.
Projekt w optymistycznym scenariuszu byłby realizowany w kolejnej dekadzie.
Trasa miałaby być przedłużeniem przygotowywanej przez CPK tzw. szprychy nr 5. Nowa linia zaczynałaby się w miejscowości Trawniki, między Lublinem a Chełmem. Następnie prowadziłaby przez Krasnystaw, Zamość, Tomaszów Lubelski, Bełżec do granicy polsko-ukraińskiej i następnie do Lwowa.
Nowa trasa miałaby ponad 170 km długości, z czego ponad 100 km po stronie polskiej. Całość dostosowana by była do prędkości 250 km/h.
Na odcinku między Warszawą a Lublinem, który przeszedł modernizację na większości trasy, pociągi mają się rozpędzać do 160 km/h. Podróż na tym odcinku ma zająć 90 minut. Drugie tyle ma potrwać podróż do Lwowa.
Jak informowaliśmy, 6 kwietnia pomyślnie zakończono jazdę testową po europejskiej szerokości torze z Polski do Rawy Ruskiej. Latem planowane jest otwarcie połączenia dla pasażerów, a w Rawie Ruskiej zostanie zorganizowany wygodny hub przesiadkowy pomiędzy pociągami z Warszawy i pociągami ze Lwowa.
Regularna służba na tym kierunku rozpocznie się za kilka miesięcy. W tym celu wznowiono działalność nieczynnej od ponad 20 lat kolejowej kontroli granicznej w Rawie Ruskiej.
Zobacz też: Media: firmy z Polski już odbudowują Ukrainę, w tym za pieniądze od polskiego rządu
Przypomnijmy, że spółka CPK planuje Kolej Dużych Prędkości na trasie Trawniki – Zamość – Bełżec. Ma to być element sieci KDP na odcinku Warszawa-Kijów.
„Spółka CPK jako jedyna w Polsce inwestuje w rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości. Jesteśmy odpowiedzialni za realizację ambitnego Programu Kolejowego, który przewiduje budowę prawie 2000 km nowych linii kolejowych, w większości w parametrach KDP. Dlatego popieramy pomysł budowy takiej linii na odcinku Warszawa-Kijów” – stwierdził wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
W styczniu br. spółka Centralny Port Komunikacyjny i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznyca), podpisały porozumienie o współpracy podczas Railway Direction Days w Warszawie.
Dokument zakłada wspólne przygotowanie studium wykonalności dla planowanej nowej linii kolejowej między Polską a Ukrainą. Porozumienie wskazuje potrzebę powstania linii KDP na trasie Warszawa – Lwów – Kijów (przedłużenie „szprychy” nr 5 CPK do Lwowa, a docelowo do Kijowa), o zakładanej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.
Kresy.pl / dziennik.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!