Dane na temat prowadzonych przez polskie służby kontroli operacyjnych podane przez Prokuratora Generalnego i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji różnią się od siebie diametralnie. Na sprawę zwrócił uwagę dr Arkadiusz Nyzio z Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kontrolę operacyjną stosuje się w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców, a także uzyskania i utrwalenia dowodów, ściganych z oskarżenia publicznego, umyślnych, poważnych przestępstw. Jest ona zarządzana przez sąd na wniosek prokuratury. Ubiegać się o nią mogą m.in. Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Straż Graniczna, Służba Ochrony Państwa czy Krajowa Administracja Skarbowa.
CZYTAJ TAKŻE: Uprawnienia inwigilacyjne polskich służb. Szansa czy zagrożenie?
Sama kontrola operacyjna polega m.in. na uzyskiwaniu i utrwalaniu u treści rozmów telefonicznych oraz korespondencji (w tym mailowej), obrazu lub dźwięku osób z pomieszczeń, środków transportu lub miejsc innych niż miejsca publiczne, kontrolowaniu zawartości przesyłek. Praktyka wskazuje, że prokuratura i sądy w przytłaczającej większości przypadków wyrażają zgodę na rozpoczęcie kontroli operacyjnej. Według danych podanych przez Prokuratora Generalnego 1 lipca 2020 roku w 2019 roku wszystkie uprawnione organy skierowały łącznie wobec 5839 osób wnioski o zarządzenie kontroli, przy czym sądy lub prokuratura odmówiły służbom jedynie w 128 przypadkach.
3 lipca dr Arkadiusz Nyzio na swoim koncie na Twitterze zwrócił uwagę na rozbieżne dane podawane przez Prokuratora Generalnego i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczące liczby zarządzonych kontroli w 2018 i 2019 roku. Poprosił też Macieja Wąsika – Sekretarza Kolegium do spraw Służb Specjalnych i zastępcę Mariusza Kamińskiego – o wyjaśnienie tej kwestii.
Nawet jeśli liczby z jednego z druków (nr 153) obejmują także przedłużenia (maksymalny okres stosowania kontroli operacyjnej przez większość instytucji bezpieczeństwa w Polsce wynosi 18 miesięcy, ale co 3 miesiące musi być ona “odnawiana”, na co zgodę wydaje sąd), to tenże druk tyczy się jedynie Policji oraz Biura Nadzoru Wewnętrznego i Służby Ochrony Państwa (dwie ostatnie służby w 2019 i 2018 roku nie korzystały ze swych uprawnień w tym zakresie), więc różnica w porównaniu do druku nr 157 jest znaczna. Minister dotychczas nie udzielił odpowiedzi na zapytanie naukowca z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Panie Ministrze @WasikMaciej, jak należy rozumieć tę rozbieżność? Czy chodzi o to, że liczby z druku nr 153 obejmują przedłużenia? Jeśli nawet tak jest, to on się odnosi tylko do Policji, BNW i SOP-u, a różnice są znaczne. Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie. Bardzo dziękuję. pic.twitter.com/EZgRoMxRpX
— Arkadiusz Nyzio (@ArkadiuszNyzio) July 3, 2020
Według druku nr 153 (autorstwa Ministra Spraw Wew. i Adm. z 18 czerwca 2020 roku) w 2019 roku zarządzono 8056 kontroli operacyjnych, natomiast w 2018 roku 8238.
Według druku nr 157 (autorstwa Prokuratora Generalnego z 1 lipca 2020 roku) w 2019 roku zarządzono jedynie 5711 kontroli operacyjnych bądź kontroli i utrwalania rozmów.
CZYTAJ TAKŻE: Afera respiratorowa może być “jedną z największych afer ostatnich dziesięcioleci ze świata polskich tajnych służb”
Według druku nr 1209 (autorstwa Prokuratora Generalnego z dnia 6 czerwca 2019 roku) w 2018 roku zarządzono kontrolę operacyjną lub kontrolę i utrwalanie rozmów wobec 5915 osób, co jest znacznie mniejszą liczbą niż ta, którą podał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Oba druki autorstwa Prokuratora Generalnego obejmują następujące służby: Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Inspektora Nadzoru Wewnętrznego, Krajową Administrację Skarbową, Policję, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Ochrony Państwa, Straż Graniczną i Żandarmerię Wojskową.
Druk MSWiA obejmuje jedynie: Policję, Biuro Nadzoru Wewnętrznego i Służbę Ochrony Państwa.
Dane MSWiA i PG dotyczące SOP i BNW się zgadzają. Porównać możemy bezpośrednio jedynie dane dotyczące Policji. Te różnią sie diametralnie. Wg. PG sądy zarządziły kontrolę operacyjną wobec 4322 osób na wniosek Policji w 2019 roku, a wg. MSWiA zarządzono na wniosek Policji 8065 kontroli operacyjnych, przy czym ogólna liczba przedłużeń kontroli operacyjnych w 2019 roku wyniosła 946 – nie tłumaczy więc to niemal dwukrotnej różnicy.
Kresy.pl
Wybory krytykować czy o…. – czy COKOLWIEK zrozumieją https://youtu.be/pilnWQE1f5k
GŁUPON raczej. Człowieku przestań spamować a zajmij się czymś produktywnym, na przykład segregacją odpadków…