Dzięki finansowemu wsparciu ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ulice Poznania już w drugiej połowie przyszłego roku może wyjechać 25 autobusów wodorowych. MPK Poznań wybuduje również stację tankowania wodoru.

Inwestycja MPK Poznań Sp. z o.o. została w 90% pokryta z dotacji dzięki zakwalifikowaniu do programu „Zielony transport publiczny”.

Miesięczny koszt funkcjonowania portalu Kresy.pl wynosi 22 tys. PLN. Do tej pory zebraliśmy:

6638.82 PLN    (30.17%)
Nr konta: 60 1020 1097 0000 7302 0195 3702
Wspieraj Kresy.pl

Wniosek obejmował zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. W związku z dużym zainteresowaniem programem, projekt wsparto w ograniczonym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE: Szkocja stawia na wodór

„Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu” – stwierdził prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. „Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy wodorowe  wyjadą na ulice miasta” – dodał.

Dzięki finansowemu wsparciu zakupionych zostanie 25 autobusów wodorowych o standardowej długości 12 metrów. Jak podkreśla portal „Obserwator Logistyczny”, dzięki ekologicznej technologii napędu do atmosfery nie dostają się zanieczyszczenia. W porównaniu do autobusów elektrycznych nie wymagają ładowania na końcówkach.

CZYTAJ TAKŻE: Pesa buduje prototyp lokomotywy wodorowej [+FOTO]

Jak ostatnio informowaliśmy, Grupa Orlen, w ramach projektu Hydrogen Eagle, planuje m.in. budowę sześciu nowych hubów wodorowych, w tym trzech w Polsce, dwóch w Czechach i jednego na Słowacji. Produkcja nisko i zeroemisyjnego wodoru będzie odbywała się tam w oparciu o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych.

Hydrogen Eagle to program inwestycyjny Grupy Orlen zakładający budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. W ramach projektu planowana jest również budowa ponad 100 stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo.

Projekt Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI, a w kolejnym kroku będzie ubiegać się o notyfikację wsparcia przez Komisję Europejską.

Hydrogen Eagle to kolejny etap inwestycji w niskoemisyjny transport wodorowy w Grupie Orlen. W Niemczech, na stacjach grupy w Wolfsburgu i Müllheim, działają pilotażowe punkty tankowania wodoru. We Włocławku, Trzebini i Płocku powstają instalacje wytwarzania wodoru o jakości automotive, o docelowych łącznych możliwościach produkcji ponad 1000 kg na godzinę. Huby będą dostarczać wodór na stacje dla transportu indywidualnego i komunikacji publicznej. Koncern rozpoczął postępowania przetargowe na budowę pierwszych polskich stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach. W planach jest także budowa sześciu stacji w Czechach.

CZYTAJ TAKŻE: Polska największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE

Kresy.pl / obserwatorlogistyczny.pl 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz