Znany filozof i geopolityk Aleksandr Dugin przygotował koncepcję nauczania politologii i projekt kursu wykładów dla rosyjskich uczelni wyższych. Koncepcja akcentuje idee propagowane w jego dotychczasowej działalności.
Wyższa Szkoła Polityczna im. Iwana Iljina przy Rosyjskim Państwowym Uniwersytecie Humanistycznym przygotowała dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego 240-stronicowy kurs wykładów z nauk politycznych i 76-stronicową koncepcję nauczania tego przedmiotu, podał we wtorek portal Meduza. Koncepcję opracował zespół pod kierownictwem znanego filozofa, geopolityka i publicysty Aleksandra Dugina.
Według relacji portalu koncepcja została opracowana z myślą o zmianie dotychczasowego paradygmatu studiów politologicznych w Rosji ocenionego jako „amerykanocentryczny” i „neoliberalny”, a także „przestarzały”. Studia te powinny natomiast „wzmacniać świadomość obywatelską”. Przez obywatelstwo, jak wyjaśnia koncepcja, należy rozumieć „pierwszeństwo państwa i życia publicznego nad życiem prywatnym, a także stawianie wartości i interesów Ojczyzny nad interesami indywidualnymi, dobra wspólnego nad prywatnym”.
Dugin podkreśla wagę idei „Trzeciego Rzymu”, sformułowanej przez mnicha Filoteusza żyjącego na przełomie XV i XVI w., koncepcji samodzierżawia-prawosławia-ludowości sformułowanej przez reakcyjnego XIX-wiecznego ministra Siergiej Uwarowa, czy powstałej w latach 20 XX w. ideologii eurazjatyckiej, której koryfeuszem stał się pod koniec ubiegłego stulecia sam Dugin. W tym ostatnim aspekcie brak jednak odwołań do Lwa Gumilowa, prominentnego teoretyka etapu pośredniego rozwoju tej ideologii. Zgodnie z podstawą programową koncepty te powinny być wartościowane pozytywnie, na krytykę zasługuje natomiast rozpad ZSRR i sytuacja polityczna Rosji w latach 90 wraz fundującymi ją przesłankami ideowymi.
Materiał poświąca uwagę Carstwu Moskiewskiemu sprzed ery Piotrwa Wielkiego, dokument zwraca uwagę na teologiczną koncepcję Katechona sugerując interpretowanie roli międzynarodowej współczesnej Rosji przez jej pryzmat. Krytyce poddano w materiale marksizm i komunizm, choć zarazem zaleca się nauczycielom akademickim traktowanie z respektem Chińskiej Republiki Ludowej i Korei Północnej, jako państw, w których w ramach marksistowskiej ideologicznej nadbudowy przejawiają się wpływy starych azjatyckich cywilizacji i konfucjanizmu.
Zespół Dugina akcentuje też klasyczną teorię imperium lądowego i morskiego, wpływu „nomosów” geopolitycznych na wewnętrzne systemy władzy, gospodarki i struktury społeczne. Według autorów ze szkoły Dugina Rosja jest „cywilizacją lądową”. W materiałach dydaktycznych cywilizacja taka została opisana jako „system bazujący na zasadach konserwatyzmu i stabilności”. Rosja „preferuje sprawowanie władzy w formie bezpośredniej kontroli terytorialnej, co wymaga silnych armii lądowych i decyduje o kluczowym znaczeniu armii i bloku bezpieczeństwa jako całości w państwie”. Jak dodali naukowcy – „Struktury polityczne tego typu często zmierzają w kierunku monarchii”. „Cywilizacja Morza” to „kolektywny Zachód”. Jest ona „dynamiczna i zmienna”, woli kontrolować „przepływy morskie, handlowe i informacyjne”, a kluczową rolę odgrywa w niej „wywiad, marynarka wojenna i kapitał”.
W ten sposób zresztą – jako wojna Rosji z USA, definiowany jest konflikt ukraiński. „USA jako pierwsze rozpoczęły konflikt z Rosją, organizując Majdan w 2014 r. i dokonując inwazji na formalnie neutralną szarą strefę Ukrainy (część Rimlandu), likwidując w ten sposób ostatnią nadzieję na pokój” – napisano w materiałach zespołu Dugina.
Nowa koncepcja nauczania odnosi się do najnowszej historii politycznej Rosji. Ma przedstawiać w pozytywnym świetle dokonania Władimira Putina a inwazję na Ukrainę określa jako „decydujący etap zdobywania przez Rosję suwerenności ideologicznej w sferze politycznej”.
Zespoł Dugina określił, który konkretnie „model relacji między władzą a narodem” w Rosji jest „najbardziej stabilny”. Według konceptu nauczania jest to „demokracja plebiscytowa”, którą opisują jako „silną, spersonalizowaną władzę prezydencką jednego przywódcy, opierającą się na poparciu społeczeństwa”. Z kolei demokracja liberalna ma, według rosyjskich akademików, ma „prowadzić do koncentracji władzy w strukturach niewybieralnej anonimowej biurokracji państwowej i partyjnej” powiązanej z „wielkim biznesem”.
Nadal nie jest jasne, czy opracowana koncepcja dydaktyczna nauk politycznych stanie się obowiązkowy dla studentów „wszystkich profili społecznych i humanistycznych” na rosyjskich uczelniach. Dwóch przedstawicieli społeczności uniwersyteckiej, z którymi współpracuje Meduza, uważa, że „kwestia propagowania idei szkoły im. Iljina nie została jeszcze rozwiązana”, ale Dugin aktywnie promuje swój koncept.
Źródło zbliżone do rządu, na które powołuje się portal, że dla Dugina jest pole rywalizacji z prorektorem Rosyjskiej Akademii Gospodarki Narodowej i Administracji Publicznej przy Prezydencie Andriejem Połosinem, który brał udział w tworzeniu koncpecji nauczania „Podstaw rosyjskiej państwowości”.
Aleksandr Dugin to rosyjski polityk, filozof, geopolityk i historyk idei, jest znanym publicystą i ideologiem rosyjskiego neoimperializmu, eurazjatyzmu, tradycjonalizmu integralnego. W latach 90 XX w. wraz z pisarzem Eduardem Limonowem założył radykalną Partię Narodowo-Bolszewicką (NBP).
Przez część polskich mediów nazywany jest „mózgiem Putina” ze względu na domniemany wpływ na prezydenta Rosji. W istocie jednak Dugin nie sprawował nigdy żadnych funkcji w organach władz Rosji, a w 2014 r. stracił stanowisko na Uniwersytecie im. Łomonosowa po tym, gdy krytykował te władze za kunktatorstwo i zbyt mało ekspansywną politykę wobec Ukrainy.
Córka Dugina, Daria padła w sierpniu ofiarą zamachu bombowego w pobliżu wsi Bolszyje Wiaziemy w obwodzie moskiewskim. Kobieta, podzielająca poglady ojca, zginęła na miejscu. Wracała z wydarzenia polityczno-kulturalnego, na którym przebywał także jej ojciec. Skłania to komentatorów do wniosku, że to właśnie Aleksandr Dugin był celem ataku.
W amerykańskich służbach wywiadowczych panuje przekonanie, że zabójstwa Darii Dugin dokonali Ukraińcy.
meduza.io/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!