Rząd Prawa i Sprawiedliwości chce budować szlak Via Carpatia.
Via Carpatia przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie blisko 700 km i przebiegać drogą S19.
Zapowiedź powrotu do tego projektu wyraził w swoim expose minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski. Polską “wolę polityczną” w tej sprawie wyartykułował też wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
„Chcemy, aby stała się ona jednym z najważniejszych szlaków w Polsce i tej części Europy”– zaznaczył klika dni temu Szmit w czasie spotkania w Rzeszowie.
Pochodzący z podkarpacia Europoseł Stanisław Ożóg mówi, że Via Carpatia będzie miała strategiczne znaczenie dla całego regionu.
– Ta droga może łączyć Skandynawię z portami Morza Śródziemnego. Przechodzi przez siedem krajów Europy i ma znaczenie nie tylko gospodarcze. Byłby to jedyny układ transportowy w układzie południkowym. Tak samo ze względów bezpieczeństwa, zabezpieczenia możliwości transportu różnego rodzaju taboru, co jest nie bez znaczenia wobec sytuacji, jaka jest w tej chwili w Europie– wskazuje polityk.
3 marca w Warszawie odbędzie się spotkanie ministrów transportu ws. szlaku Via Carpatia, na którym podpisana zostanie wspólna deklaracja.
radiomaryja.pl/pb.pl/KRESY.PL
Początek z Gdańskiego portu wydaje się bardziej logiczny.
tagore
Projekt Via Carpatia dla wzbogacenia wschodnich rubieży Rzeczypospolitej,to słuszna koncepcja,ale nigdy z odchyłką do wrogiej Litwy.Via Carpatia finalnie winna łączyć się z A1 lub bezpośrednio z Gdańskiem.Jeżeli Szaulisi chcą to niech na swój koszt i wysiłek przyłączają się do tej trasy,oczywiście po spełnieniu polskich uwarunkowań tego przyłącza.Bądżmy w końcu patriotyczni i stawiajmy wymagające warunki tym,którzy chcą jeżdzić na polski koszt.Polska nie ma żadnych interesów ekonomicznych by hołubić politycznie wrogą Litwę.
Niech Gdańsk i Gdynia zarabia,a nie litewski cham!
Niech Gdańsk i Gdynia zarabia,a nie litewski cham!
Początek z Gdańskiego portu wydaje się bardziej logiczny.
tagore
Zgadzam się z przedmówca. Dobrze się składa, bo ekspresówka Lublin – Warszawa jest w budowie, a stamtąd połączenie do Gdańska. Tak – Polska centrum połączeń północ – południe! O antypolskiej Litwie lepiej zapomnieć.
Tylko dlaczego do tej trasy nie włączono Warszawy Łodzi Poznania i Gdańska?
“mis,,,”:spójrz na mapę.Musi być krzyżówka z A2,a więc postulowany łącznik z Warszawką,Łodzią i Poznaniem,zaś przez A1 również z Gdańskiem.Poza tym Warszawa mimo,że stolica to nie pępek Polski!
Ale tu coś nie gra, podana trasa nie przebiega przez Ukrainę. Toż to skandal bo zagraża to interesom Polski. Co na to USA i Ukraina?
Pewnie niektórych rzeczy nie wypada mówić oficjalnie.
tagore
Zdecydowanie powinno się wykluczyć z tego projektu Żmudzinów.