Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce oraz Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych kolejny raz zwróciły się do Ministerstwa Infrastruktury z apelem o natychmiastowe działania na rzecz modernizacji taboru Polregio. Zdaniem związkowców, brak inwestycji w nowe pociągi może doprowadzić do upadku dużego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce.

Jak wskazują przedstawiciele środowiska kolejowego, Polregio przewozi rocznie ponad 100 milionów pasażerów, a mimo to nie otrzymuje żadnego wsparcia na wymianę taboru. W tym samym czasie samorządowe spółki przewozowe korzystają z funduszy unijnych i inwestują w nowoczesne pociągi, co stawia Polregio w coraz trudniejszej sytuacji konkurencyjnej.

Według związkowców, użytkowanie przestarzałych pojazdów skutkuje obniżeniem jakości usług, częstszymi awariami, pogorszeniem komfortu pasażerów i problemami z utrzymaniem regularności kursów. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do masowego wykluczenia komunikacyjnego, zwłaszcza w regionach, gdzie Polregio jest głównym operatorem kolejowym.

Początkowo modernizacja taboru Polregio miała być finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednak na skutek wcześniejszych blokad wypłat środków z KPO oraz wycofania się samorządów wojewódzkich z zagwarantowania wkładu własnego, finansowanie projektu stanęło pod znakiem zapytania.

Ministerstwo Infrastruktury wskazało Fundusz Kolejowy jako potencjalne źródło wsparcia dla Polregio. Jednak, jak zauważają związkowcy, kontrola nad tym funduszem leży w gestii marszałków województw, którzy przeznaczają środki głównie na wspieranie własnych, samorządowych przewoźników, a nie Polregio.

Zdaniem związków zawodowych, dalsze odwlekanie decyzji grozi paraliżem przewozów kolejowych. Nawet gdyby rząd natychmiast podjął decyzję o modernizacji taboru, proces wymiany pociągów potrwa kilka lat.

W związku z tym związkowcy domagają się konkretnych działań, w tym:

  • włączenia Polregio do krajowego systemu inwestycji w nowy tabor,
  • zmiany zasad finansowania kolei regionalnej,
  • strategii długofalowego finansowania przewozów regionalnych,
  • przekazania części nowego taboru zamówionego w ramach KPO również do Polregio.

Związkowcy jednoznacznie podkreślają: modernizacja Polregio to nie tylko kwestia przyszłości spółki, ale także dostępności transportu kolejowego dla milionów Polaków. Brak inwestycji może prowadzić do dalszego wykluczenia komunikacyjnego i odpływu pasażerów do innych środków transportu.

CZYTAJ TAKŻE: Konflikt Polregio z Lubuskiem: Spór o zaległe płatności i odwoływane przejazdy

Kresy.pl / nowyobywatel.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz