Raport opracowany dla US Navy po tragicznych kolizjach z udziałem amerykańskich okrętów wojennych wykazał, że ich załogi były przemęczone, a do tego zbytnio polegały na systemach elektronicznych. Teraz, przez nowe wytyczne, ma to ulec zmianie.

Dziennik New York Times dotarł do raportu przygotowanego na zlecenie US Navy. Opracowanego go po dwóch kolizjach z udziałem okrętów marynarki wojennej USA. Zginęło w nich 17 amerykańskich marynarzy.

W raporcie wskazano, że załogi okrętów były przepracowane i w zbyt dużym stopniu polegały na komputerach. Okazuje się, że marynarze pełniący służbę na mostku pracowali często powyżej 100 godzin tygodniowo. Jak dotąd, wytyczne w tej kwestii przestrzegały w zasadzie tylko załogi okrętów podwodnych. Brak snu i przemęczenie negatywnie wpływały na wydajność żołnierzy i marynarzy. Teraz, zgodnie z nowymi wytycznymi, liczba godzin służby w tygodniu ma być mniejsza.

Ponadto, okręty U.S. Navy mają zacząć używać automatycznych systemów indentyfikacyjnych, stosowanych przez wszystkie większe jednostki na morzu. Systemy te przekazują informacje o pozycji, kursie i prędkości statków. Co prawda amerykańskie okręty są w nie wyposażone, ale często ich nie używały, by nie ujawniać swojej pozycji.

W raporcie stwierdzono, że dwie kolizje z udziałem amerykańskich okrętów wojennych, do których doszło w I połowie tego roku, były spowodowane także błędem danych nt. pozycji statków. Przypuszcza się,  że sygnał GPS mógł zostać „zhakowany”. W związku z tym, załogi okrętów mają równolegle stosować bardziej tradycyjne metody nawigacji. Zgodnie z nowymi wytycznymi, wszystkie jednostki znajdujące się w odległości mniejszej niż 4500 metrów, mają być śledzone ręcznie. Czyli – przy pomocy mapy, kompasu i ołówka.

W czerwcu br., jak podawaliśmy, amerykański niszczyciel USS Fitzgerald zderzył się w nocy z japońskim statkiem handlowym w rejonie japońskiego miasta Yokosuka. Mieści się tam kluczowa dla USA baza morska U.S. Navy. Siedmiu amerykańskich marynarzy zaginęło.

New York Times / wp.pl / Kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply