Północno-wschodnia obwodnica Poznania to od lat kluczowy projekt dla rozwoju regionu Wielkopolski. Samorządowcy z powiatu poznańskiego od dawna starają się doprowadzić do realizacji tej inwestycji, która ma ogromne znaczenie dla rozwoju lokalnego i regionalnego. Niestety, mimo intensywnych starań, budowa drogi wartej co najmniej 1,5 mld zł nadal pozostaje w zawieszeniu, a samorząd nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć kosztów tego przedsięwzięcia.
Poznań i powiat poznański to jeden z najdynamiczniej rozwijających się regionów w Polsce. W regionie działa 170 tys. firm, a bezrobocie wynosi zaledwie 1%. Tereny te rozwijają się niezwykle szybko, a liczba mieszkańców systematycznie rośnie. Jednak aby zapewnić zrównoważony rozwój i sprawną komunikację, konieczna jest budowa nowoczesnej infrastruktury drogowej, która pozwoli na odciążenie istniejącej sieci i poprawi komfort życia mieszkańców.
Pomimo wybudowania w ostatnich latach licznych dróg i obwodnic, brakuje tej kluczowej – północno-wschodniej obwodnicy Poznania, o której budowie mówi się już od ponad 20 lat. Inwestycja jednak utknęła na etapie formalności i nie wiadomo, kto miałby sfinansować tak kosztowny projekt.
Sprawa budowy tej drogi ponownie została poruszona 26 września na posiedzeniu sejmowej podkomisji do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański, podkreślił, że temat budowy obwodnicy pojawił się już w 2000 roku, gdy powiat miał około 240 tys. mieszkańców. Obecnie liczba ta wzrosła do około 450 tys., a obwodnica stała się niezbędna.
„Obwodnica ma mieć ponad 37 km i połączyć Złotkowo z węzłem Kleszczewo, obejmując gminy Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz, Kostrzyn i Kleszczowo” – mówił wicestarosta Łubiński. Pomimo tego, że pierwsze koncepcje powstały już w 2005 roku, a obwodnica znalazła się w planach zagospodarowania województwa wielkopolskiego, inwestycja nie ruszyła do przodu.
W 2017 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu złożono studium korytarzowe z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. Jednak po pięciu latach zapadło negatywne rozstrzygnięcie, ze względu na nieaktualność map i zmiany w dokumentacji. Wicestarosta Łubiński wyjaśnił, że samorząd czekał na decyzję tak długo, że mapy stały się nieaktualne, co wpłynęło na odmowę wydania decyzji.
„Wartość tej inwestycji na dzisiaj to co najmniej 1,5 mld zł. My tego nie udźwigniemy. A działamy na rzecz Poznania, powiatu i całej Wielkopolski” – mówił wicestarosta Łubiński.
Marek Bereżecki, zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w Zarządzie Dróg Powiatowych w Poznaniu, podkreślił, że północno-wschodnia obwodnica jest niezbędna dla całego regionu, ponieważ natężenie ruchu na autostradzie w rejonie Poznania wynosi już 100 tys. samochodów dziennie, a jej przepustowość jest na granicy możliwości. Każde zdarzenie drogowe powoduje zatykanie innych tras.
Piotr Otawski, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, zapewnił, że decyzja w sprawie odwołania samorządu zostanie wydana w ciągu miesiąca. Jednocześnie zaznaczył, że dokumentacja zawiera błędy merytoryczne i będzie musiała być ponownie przygotowana.
Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury, poinformowała, że północno-wschodnia obwodnica Poznania nie została ujęta w rządowych programach: Programie budowy 100 obwodnic oraz Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Niemniej jednak, zapewniła, że rząd jest otwarty na rozmowy dotyczące wsparcia finansowego dla tej inwestycji.
„Jeśli chodzi o pomoc finansową, jesteśmy otwarci, ale w pierwszej kolejności trzeba uzyskać decyzję środowiskową i decyzję ZRID” – podkreśliła Agnieszka Krupa.
Poseł Bartosz Zawieja zapowiedział podjęcie działań mających na celu przekazanie inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jednak na ten moment budowa północno-wschodniej obwodnicy Poznania pozostaje w zawieszeniu, a perspektywa realizacji tego kluczowego projektu przesuwa się na okres po 2030 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni ponownie z opóźnieniami
Kresy.pl / portalsamorzadowy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!