Koleje Ukraińskie, którymi kieruje Wojciech Balczun, do końca października mają przedstawić plan ramowy modernizacji swojego taboru. Ukraińcy prawdopodobnie wymienią i zmodernizują niemal wszystkie swoje lokomotywy spalinowe.

Ukraińskie Koleje – Ukrzalyznycja – od kilku miesięcy prowadzą rozmowy z największymi europejskimi wykonawcami modernizacji lokomotyw i producentami taboru o możliwościach współpracy przy unowocześnieniu swoich zasobów taborowych. Temu mają służyć między innymi memoranda o współpracy podpisane z Pesą i Newagiem. Podobne porozumienia Ukraińcy zawarli także z General Electric, Siemensem, Bombardierem. W procesie modernizacji, zgodnie z tym co zapowiedział prezes UŻ Wojciech Balczun, mają wziąć też udział ukraińskie zakłady naprawcze.

Mogę jedynie powiedzieć, że przygotowujemy bardzo duży, bezprecedensowy w skali Ukrzaliznycji plan inwestycyjny. Będzie on realizowany w perspektywie dłuższej niż jeden rok, co miało miejsce do tej pory– zapewnił Balczun na targach Innotrans 2016 w Berlinie, gdzie podpisano memorandum z Pesą.

Ramowy plan inwestycji na Ukraińskich Kolejach ma być przedstawiony z końcem października. W branży kolejowej spekuluje się o tym jakie zapisy znajdą się w planie. Najbardziej prawdopodobne założenie to wymiana lub modernizacja od 30 do 50 dieslowskich lokomotyw liniowych rocznie, przez okres 5 lat. Lokomotywy spalinowe są powszechnie używane na Ukrainie będąc najbardziej zdekapitalizowanym rodzajem taboru. Jak informuje Ukrzalyznycja – poziom ich dekapitalizacji sięga nawet 99%. Niewiele lepiej jest z resztą z taborem elektrycznym i manewrowym, bowiem przez 25 swojego istnienia Koleje Ukraińskie kupiły jedynie 8 nowych lokomotyw.

Pytanie skąd Koleje Ukraińskie znajdą środki na tak duże inwestycje. – Mamy zewnętrzne i wewnętrzne źródła finansowe. Mamy szanse, by przy wdrożeniu skutecznym reform za które odpowiadamy stworzyć jedną z najbardziej dochodowych kolei na świecie, bo taki jest potencjał Ukrzalyznycji– mówił w Berlinie prezes Balczun.

Pierwszym widocznym skutkiem podpisanych memorandów o współpracy jest udostępnienie lokomotywy ТЕ33А przez GE (to tak naprawdę dość popularna GE ES44ACi w wersji dla rynków wschodnich). Jest produkowana w Astanie w Republice Kazachstanu na licencji i podzespołach firmy General Electric Transportation Inc. Testy tej lokomotywy rozpoczęły się kilka dni temu. W zeszłym roku bliźniaczą jednostkę testowała PKP LHS i oceniła ją bardzo dobrze.

kresy.pl/ rynek-kolejowy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply