Szwedzka firma Northvolt zamyka w Gdańską fabrykę baterii, informuje portal Trojmiasto.pl. Obecnie firma poszukuje kupca, który przejmie zakład.
Jak informuje portal Trojmiasto.pl szwedzka firma Northvolt zamyka swoją fabrykę w Gdańsku. Jest to pokłosie złożonego przez przedsiębiorstwo wniosku o reorganizację przed amerykańskim sądem. Jak podkreśla portal firma zainwestowała w zakład na terenie Polski 200 mln dolarów i został otwarty w 2019 a produkcja ruszyła w 2023 r.
Dobrowolna reorganizacja, w ramach amerykańskiej procedury Chapter 11, ma ułatwić szwedzkiej firmie dostęp do zabezpieczenia gotówkowego w wysokości 145 mln dolarów i finansowania dłużnika pozostającego w posiadaniu w wysokości 100 mln dolarów. Wspomniana procedura daje przedsiębiorstwu czas aby, pod ochroną sądową, przeprowadziła reorganizację swej działalności, zanim będzie możliwe wypełnianie zobowiązań wobec wierzycieli.
Trojmiasto.pl informuje, że zakład produkcyjny Northvolt w Gdańsku funkcjonuje od 2019 r. i składa się z dwóch odrębnych ośrodków operacyjnych, które obsługują odrębne rynki ze specjalistycznymi produktami. Northvolt Dwa Industrial zajmuje się montażem baterii modułów i pakietów, a Northvolt Dwa ESS montażem magazynów energii. Obecnie trwa proces sprzedaży Northvolt Dwa Industrial, a Northvolt Dwa ESS zostanie zlikwidowana.
Jak poinformowała rzecznik Northvolt Poland Anna Sobolewska dla Trojmiasto.pl produkcja systemów magazynowania energii w Gdańsku nie będzie kontynuowana, a zakład zostanie przygotowany do sprzedaży. Firma prowadzi rozmowy dotyczące sprzedaży drugiej części działalności jednostki biznesowej Northvolt Systems, w ramach której od 2018 roku produkowane są systemy bateryjne do zastosowań przemysłowych
Sprzedaż ma objąć aktywa biznesowe, technologię, produkty oraz bazę klientów, a także zakład prototypowania systemów bateryjnych zlokalizowany w Sztokholmie oraz zakład produkcyjny w Gdańsku. Rzecznik zaznaczyła, że wspomniane decyzje nie oznaczają całkowitego wyjścia firmy Northvolt z Polski.
Jak pisaliśmy na naszym portalu we wrześniu Northvolt postanowił zwolnić 1600 osób. W fabryce w Skelleftea na północy Szwecji pracę straci 1000 osób, w Vaesteras – 400, a głównej siedzibie firmy w stolicy kraju z pracą pożegna się – 200 osób.
Prezes firmy Pater Peter Carlsson powiedział, że podjęta decyzja jest trudna, ale była niezbędna dla przyszłości projektu. Northvolt na początku września zapowiadała jedynie zamknięcie części fabryki w Skelleftea. Spekulowano wówczas, że wypowiedzenia otrzyma około 10% załogi. Premier Szwecji Ulf Kristersson zaznaczył wówczas, że rząd nie wesprze finansowo firmy Northvolt.
Warto przypomnieć, że we wrześniu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wezwało organy Unii Europejskiej do podjęcia “pilnych działań” w celu ograniczenia spadków (notowano je cztery miesiące z rzędu), które dotknęły rynku nowych samochodów w UE, m.in. sprzedaży aut elektrycznych. Sprzedaż samochodów elektrycznych spadła w sierpniu o 43,9 proc. – przypomina Obserwator Logistyczny. Duży wpływ na tak duży spadek miały spadki w Niemczech i we Francji, które wyniosły odpowiednio 68,8 proc. i 33,1 proc. Rejestracja hybryd typu plug-in spadła z kolei o 22,3 proc. w całej UE. Udział aut elektrycznych w sprzedaży spadł z 21 proc. w zeszłym roku do 14,4 proc. w sierpniu 2024 r.
ACEA podkreśla, że przemysł motoryzacyjny zainwestował miliardy w produkcję aut elektrycznych. “Brakuje nam kluczowych warunków do osiągnięcia niezbędnego wzrostu produkcji i przyjęcia pojazdów bezemisyjnych: infrastruktury ładowania i uzupełniania wodoru, a także konkurencyjnego środowiska produkcyjnego, przystępnej cenowo zielonej energii, zachęt zakupowych i podatkowych oraz bezpiecznych dostaw surowców, wodoru i akumulatorów. Wzrost gospodarczy, akceptacja konsumentów i zaufanie do infrastruktury również nie rozwinęły się w wystarczającym stopniu” – podkreślają producenci.
“Europejscy producenci samochodów, zrzeszeni w ACEA, apelują do instytucji UE o podjęcie pilnych działań pomocowych, zanim w 2025 r. zaczną obowiązywać nowe cele dotyczące emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych” – dodają.
Spadek sprzedaży aut z napędem w pełni elektrycznym to efekt podwyższonych ceł na chińskie pojazdy, a także zniesienia w niektórych krajach dopłat do tego typu aut.
trojmiasto.pl/Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!