W środę w Warszawie spotkali się ministrowie transportu formatu „16+1”, czyli państw Europy Środkowej oraz Chin. W forum biznesowym przy okazji spotkania wzięła udział również premier Beata Szydło.

W Warszawie odbyło się spotkanie ministrów transportu z 16 państw Europy Środkowo i Wschodniej oraz Chin spotkali się w Warszawie. Jego uczestnicy wymieniali doświadczenia dotyczące rozwoju i innowacyjności transportu morskiego, kolejowego i lotniczego. Przy okazji odbyło się również forum biznesowe, w którym uczestniczyła premier Beata Szydło i inni przedstawiciele rządu.

Uczestniczący w spotkaniu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podkreślił, że spotkanie jest szansą rozwoju dla państw europejskich:

– Stoimy bowiem przed ogromną szansą, szansą na upodmiotowienie regionu Europy Środkowej, szansą na wspólny sukces, na rewitalizację transportu morskiego i rzecznego, a co za tym idzie – podniesienie znaczenia gospodarki morskiej.

Z kolei chiński wiceminister transportu Chin He Jianzhong wskazał, że rozwój europejskiego transportu przyniesie korzyści wszystkim państwom zaangażowanym w ten projekt. Dodał, że podstawą współpracy gospodarczej jest rozwój transportu multimodalnego – tj. przewozu towarów przy użyciu dwóch lub więcej środków transportu.

He podkreślił, że systemy multimodalne działają na rzecz obniżenia kosztów transportu. – Do końca 2020 r. chcemy, aby przepustowość transportu multimodalnego wzrosła o 150 proc. w porównaniu z rokiem 2015 – zapowiedział chiński polityk.

Premier Beata Szydło podkreśliła natomiast, że dla Polski najważniejsza jest obecnie naprawa zaniedbań w rozwoju Korytarza Transportowego Północ-Południe. Przypomniała, że do 2023 roku polski rząd zamierza przeznaczyć na rozwój sieci kolejowych 16 mld euro. – To bardzo ważne w kontekście współpracy z Chinami – powiedziała.

Szefowa rządu wskazała również na rozwój połączeń kolejowych między Polską a Chinami:

– Nasze spółki kolejowe z powodzeniem przewożą towary między Polską i Chinami. Istnieje regularne połączenie kolejowe Łódź-Chengdu, a liczba pociągów chińskich rocznie wjeżdżających na terytorium Polski sięga kilkaset.

Przeczytaj: Chińczycy uruchomili nowe połączenie kolejowe z Polską

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa poinformował z kolei o planach rozwojowych dotyczących budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ma on być odpowiedzią na dynamicznie rosnącą liczbę połączeń lotniczych między Europą i Azją. Zaznaczył, że budowę mogłyby wesprzeć środki finansowe z Chin:

– Tutaj jest szansa, aby kapitał, w tym kapitał chiński, wzmocnił ten projekt na warunkach, które będą korzystne dla obydwu stron.

Przeczytaj: AIIB mogłoby współfinansować Centralny Port Lotniczy

Podczas spotkania w Warszawie obecni byli przedstawiciele największych portów morskich w Europie, m.in. w Rydze, Kłajpedzie i Gdańsku. O opłacalności inwestycji w transport morski dla Polski mówił prezes zarządu morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke:

– W zeszłym roku przez nasz port przewinęło się 38 mln ton towaru o wartości blisko 240 mld zł. Wpływ do budżetu państwa z tytułu podatku ceł wyniósł blisko 18 mld zł. W związku z tym jesteśmy naprawdę ważnym ogniwem, bo generujemy przychód na poziomie 1 proc. PKB.

Całe wydarzenie zainaugurowało działanie Sekretariatu do spraw Morskich. Ma on koordynować współpracę pomiędzy 16 państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich.

PAP / RIRM / Kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply