Kanał długości 90 km łączący Wisłę z Odrą, będący początkiem tworzenia „wodnej autostrady” z Dunajem i Łabą, wraz z wielkim centrum logistycznym na polsko-czeskiej granicy – taki projekt zamierza zrealizować rząd.

Jak informuje portal WNP.pl, rząd przygotowuje się do budowy 90-kilometrowego Kanału Śląskiego, który ma połączyć Wisłę z Odrą. W gmachu Sejmu Śląskiego w Katowicach zorganizowano parę dni temu samorządowe konsultacje poświęcone tej inwestycji, która, jak zaznacza WNP, ma cywilizacyjne znaczenie dla Śląska. Jest również ważnym elementem międzynarodowego planu otwarcia wodnego szlaku handlowego łączącego państwa bałtyckie z basenami Morza Czarnego i Adriatyckiego.

Według WNP, Kanał Śląski miałby powstać w ciągu kilkunastu lat. Jego trasa ma przebiegać w rejonie Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia. Całość ma być początkiem tworzenia „wodnej autostrady” łączącej Odrę, Dunaj i Łabę. Szacowany koszt budowy miałby wynieść ok. 11 mld zł.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

 

Europosłanka PiS Izabela Koc zaznacza, że „rzeki to najbardziej ekonomiczny i ekologiczny transport”, a transport barkami może znaczącą odciążyć drogi.

Obecnie Polska jest „w samym ogonie Europy” pod względem wykorzystania wodnych dróg śródlądowych. Według danych GUS, w Polsce przewozi się w ten sposób około 7 mln ton towarów rocznie, czyli zaledwie 0,7 proc. całego transportu. Dla porównania, w Niemczech i Holandii wskaźnik ten wynosi odpowiednio 20 i 40 procent. Jednocześnie, Polska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem liczby dróg wodnych, co stanowi wielki potencjał.

Realizację projektu miałoby ułatwić podejście rządu Mateusza Morawieckiego, który nadał transportowi rzecznemu taką samą rangę, jak drogowemu i kolejowemu. Jednocześnie, plany klimatyczne Unii Europejskiej zakładają, że odsetek ładunków jeżdżących po drogach, ktory ma trafić do innych środków transportu, ma do 2030 r. wynieść 30 proc., a do 2050 roku – 50 proc.

Portal WNP.pl podaje też, że dalekosiężne plany rozbudowy rzecznej infrastruktury handlowej przewidują, m.in. utworzenie w Gorzyczkach-Wierzniowicach największego w Europie ponadnarodowego, multimodalnego centrum logistycznego o powierzchni około 500 hektarów. Ma ono być położone w połowie w Polsce, a w połowie w Czechach. Potrzebne będą jednak także inne terminale, umożliwiające przeładunek. Grupa Kapitałowa Jastrzębskiej Spółki Węglowej przygotowała już projekt budowy na terenach pokopalnianych terminalu przeładunkowego. Planowane jest także zmodernizowanie szerokiego toru na trasie Hrubieszów-Sławków i przedłużenie tej linii do Gorzyczek. Dzięki temu wzmocnieniu uległyby kontakty handlowe z krajami na wschodzie i z Chinami. Towary na tej trasie byłyby transportowane koleją, a od strony zachodniej Odrą, Łabą i Dunajem.

Główną przeszkodą jest obecnie stan polskich rzek, które utraciły zdolności żeglugowe, a do tego pływające po nich jednostki są przestarzałe.

Przeczytaj: Żegluga śródlądowa w Polsce zamiera

Według przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w pierwszym kwartale 2021 r. Za kilka tygodni resort odbierze wyniki analizy kosztów i korzyści pod kątem Programu, a także wyniki regionalne, które będą konsultowane z samorządami na początku przyszłego roku. Wciąż trwa konsultowanie analiz technicznych.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

 

Podczas spotkania w Gmachu Sejmu Śląskiego wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonywał, że Kanał Śląski będzie strategiczną inwestycją rządową, łączącą zindustrializowane tereny Górnego Śląska i zachodniej Małopolski z Bałtykiem drogą wodną.  Przypomniał, że w założeniach sprzed stu lat Górny Śląsk miał być zapleczem portów w Szczecinie i Świnoujściu. Planowana teraz realizacja tych założeń będzie służyła m.in. zwiększeniu wolumenu przeładunku w polskich portach.

Przypomnijmy, że w styczniu 2017 roku Polska, Słowacja i Czechy podpisały memorandum ws. żeglugi śródlądowej. Głównym celem porozumienia o intensyfikacji współpracy ws. przywrócenia pełnej żeglowności na rzekach Odra, Łaba i Dunaj będą wspólne działania w Unii Europejskiej na rzecz rewizji TEN-T (transeuropejskich sieci transportowych) i wpisania tych dróg wodnych do sieci.

Przeczytaj także: „Przywrócimy barki na szlaki wodne” – odnowiono odrzański szlak transportowy

wnp.pl / Kresy.pl




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz